Aanvang: 15:00 uur | Zaal open: 14:30 uur
Entree: € 0.00
In deze moeilijke tijd voor Oekraïne waarin het land vaak met een hoop oorlogsellende in het nieuws is, hopen we met dit bijzondere concert aandacht te genereren voor de mooie dingen die er ook gebeuren en ontstaan. Het programma dat Hanna en Paul laten horen zal helemaal bestaan uit Oekraïense composities.
De toegang is gratis; na afloop van dit concert kun je een vrijwillige bijdrage geven voor de musici en voor Oekraïne.
Sinds begin 2024 vormen Hanna Manòkina en Paul Starkhet Stamanò Duo: 2 pianisten die de muziekcultuur in Oekraïne willen steunen door het geven van benefiet concerten bestaande uit voornamelijk muziek van Oekraïense bodem.
Hun doel? Oekraïense muziek meer bekendheid geven in Nederland.
Muziek van grote Oekraïense componisten zoals de in West-Europa bijna vergeten Mykòla Lysenko en Mykòla Kolèssa wordt nieuw leven ingeblazen en Hanna zal tevens haar eigen composities uitvoeren. Paul Stark is pianist in tal van genres en speelt naast klassieke Oekraïense composities ook (jazz) improvisaties op thema’s uit Oekraïense muziek.
Bijzonder worden de momenten waarbij Solomiia Manòkina met Hanna, haar moeder het podium betreedt. Deze jonge Oekraïense violiste zal met haar innemende en gepassioneerde spel zeker de harten van het publiek veroveren.
En een echt quatre-mains stuk mag natuurlijk niet ontbreken…
Dit stuk blijft nog even een verrassing maar het zal zeker een spetterend einde vormen van dit afwisselende en toegankelijke concert!
Hanna Manòkina (*1988) is een Oekraïense componist, PHD, pianist en docent, afgestudeerd aan het Kyiv Conservatorium (Nationale Muziekacademie van Oekraïne). Ze is auteur van kamermuziek (instrumentaal en vocaal-instrumentaal), koormuziek, symfonische werken en muziek voor theatervoorstellingen. Ook is zij auteur van de gedrukte bladmuziekcyclus "Songs-Dances" voor zang en piano. Hanna was in 2020 winnaar van de Viktor Kosenko Staatsprijs (2020) op het gebied van componistencreativiteit voor muziek voor kinderen. Haar muziek werd uitgevoerd in Oekraïne, Frankrijk, Italië en Nederland.
Paul Stark (*1967) is een gelauwerd pianist-componist die zich graag begeeft op het snijvlak van de klassieke en lichte muziek. Na het voltooien van zijn studie Muziekwetenschap aan de universiteit van Utrecht en het Rotterdams Conservatorium speelde hij in binnen- en buitenland met zowel het Paul Stark Trio als de formatie StarkLinnemann. Met laatstgenoemde band nam hij al negen albums op die door zowel de nationale als internationale pers zeer lovend werden ontvangen. Hun meest recente album Transcending Liszt is bekroond met 4 sterren in het vooraanstaande Amerikaanse magazine Down Beat.
Solomiia Manòkina (*2016) is een jonge Oekraïense violiste. Ze begon op vierenhalf jarige leeftijd viool te spelen in Kyiv onder leiding van Nataliia Koliada. Sinds twee jaar woont ze in Nederland, waar ze haar vioolstudie voortzet onder begeleiding van Heleen de Witte. Ze is laureaat van volledig Oekraïense en internationale competities.
Reserveren: info@huismidwoud.nl
Aanvang: 20:00 uur | Zaal open: 19:30 uur
Entree: € 25.00 | Studenten en t/m 21 jaar: € 12.50
Jos van Beest wordt niet alleen op handen gedragen door zijn publiek in Nederland, maar geniet ook grote Internationale faam en waardering. Als pianist is hij veelgevraagd en vaak te gast in clubs en op festivals in heel West Europa en sinds 1998 geeft hij regelmatig concerten in de grote vooraanstaande concertzalen van Japan, waar hij een enorme populariteit geniet en als pianist zeer geliefd is.
Jos van Beest is autodidact en kreeg na zijn ontmoeting met zijn “Hero on piano”, de legendarische Canadese jazzpianist Oscar Peterson in 1999, een platencontract bij het exclusieve Japanse Jazz label Atelier Sawano.
Van Beest is als solopianist en met zijn gelijknamige Trio vele malen onderscheiden met muziekprijzen.
Hij swingt soepel en geeft geheel eigen interpretaties aan zijn brede repertoire.
Van Beest zet zijn stukken vaak op in geïmproviseerde intro's, waarbij de thema's verrassend worden ingeluid.
Het Jos van Beest Trio begeleidt met grote regelmaat vele nationale- maar ook Internationale gastsolisten zoals o.a.
Phillip Harper (USA), Scott Hamilton (USA), Peter Sprague (USA), Marielle Koeman, Frits Landesbergen, Wolf Martini,
Benjamin Herman , Lucas Santana, Hans Dulfer, Nippy Noya e.v.a.
Inmiddels zijn er 16 albums van Jos van Beest verschenen in Japan en presenteert hij op 29 september aanstaande zijn nieuwste trio album “If You Only Knew”
Jeroen Lely – bass
Ben Schroder - drums
Reserveren: info@huismidwoud.nl
Aanvang: 19:00 uur | Zaal open: 18:45 uur
Entree: € 0.00
Ieder jaar organiseert Cultuurplatform Medemblik i.s.m. Gemeente Medemblik een voor iedereen toegankelijk programma op veel verschillende mooie locaties binnen de gemeente. Natuurlijk doet ook Huis Midwoud dit jaar weer mee .
'Liefde geeft vrijheid' in Huis Midwoud
Kom je als dichter nu dichter bij de liefde als je erover dicht. Of maakt de dichterlijke vrijheid de afstand groter.
Regie: Bram van Oers
Spelers: Gemeentedichter Martine Meester-van Groningen en de cast van Rechtbank van de Liefde.
Locatie: Huis Midwoud in Midwoud
Voorstellingen: 20.00 – 21.00 – 22.00 uur
Duur: 20 minuten
Reserveren via de Site van de Gouden Nacht
Reserveren: info@huismidwoud.nl
Aanvang: 20:00 uur | Zaal open: 19:30 uur
Entree: € 25.00 | Studenten en t/m 21 jaar: € 12.50
Stille Griezels is een spannend, eng, griezelig, maar vooral ook leuk programma met films en fragmenten met allerhande griezels uit de tijd van de stomme film. Monsters, engerds en Frankenstein-achtige schepsels, betoveringen, horror en suspence uit de begintijd van de cinematografie! Van angstaanjagende toverlantaarn plaatjes en sprookjes via de tovertrucs van George Méliès en 'betoverde huisjes' uit 1907 tot scènes uit ondermeer Nosferatu, de allereerste vampier.
Reserveren: info@huismidwoud.nl
Aanvang: 20:00 uur | Zaal open: 19:30 uur
Entree: € 21.00 | studenten en t/m 21 jaar: € 10.50
Alexander Chater is van Zuid Afrikaanse afkomst en werd op jonge leeftijd geïntroduceerd aan klassieke muziek door zijn moeder en twee grootouders die alle drie uitvoerend musicus zijn. Zijn opa was naast pianist ook musicoloog en componist. Toen Alexander 4 jaar oud was kreeg hij zijn eerste piano en viool-lessen. Voordat hij begon aan zijn studie aan het conservatorium, had hij lessen van de gerenommeerde pianiste Julia Achkniazy.
In 2017 begon hij aan Codarts Rotterdam waar hij klassiek piano studeerde bij Stephane de May. Hij slaagde erin zijn bachelor af te maken in juni 2021. Tijdens zijn studie heeft hij masterclasses gevolgd van diverse pianisten zoals Frank Braley, Nino Gvetadze en Paolo Giacometti.
Hij heeft opgetreden als solist en kamermusicus in diverse locaties en gelegenheden zoals: De Doelen Rotterdam, Muziek in de Voorstraat, Midzomer festival Capelle en diverse kerken in Nederland. Ook heeft hij zijn eigen concert serie ontwikkeld; Fabrieklassiek. Naast optreden, geeft hij graag les en heeft een eigen lespraktijk opgebouwd.
Alexander speelt zeer diverse stijlen en is
altijd benieuwd om nieuwe dingen uit te proberen. In Huis Midwoud zal
hij op Frau Blüthner spelen, de reisvleugel van Yvo Verschoor. Op dit instrument speelde Alexander eerder in Buitenplaats Brienenoord in Rotterdam, Het Ketelhuis in Apeldoorn en de Drilschuur in Schiedam. De vleugel is 2,30meter lang en werd gebouwd in Leipzig in 1897.
Reserveren: info@huismidwoud.nl
Aanvang: 16:00 uur | Zaal open: 15:30 uur
Entree: € 20.00 | Studenten en t/m 21 jaar: € 10.00
Verzwegen en Vergeten, getuigenissen van een concertvleugel.
Helaas blijft deze voorstelling heel actueel
Yvo Verschoor vertelt in dit filmconcertverhaal over wat Frau Buch, de grootste concertvleugel van Huis Midwoud, in haar lange leven heeft meegemaakt op de plek waar ze van 1926 tot 2011 stond; een voormalig psychiatrisch ziekenhuis in Berlin-Buch, en over hoe ze hier in Midwoud terecht kwamen.
Frau Buch was getuige van Aktion T4, een uitgekiend programma van de nazi's om van 1939-1941 zoveel mogelijk patiënten zo goedkoop en efficiënt mogelijk uit de weg te ruimen. Uiteindelijk kostte dit het leven aan 300.000 mensen in nazi-Duitsland. Yvo zoomt samen met Frau Buch in op Werner, één van de vele slachtoffers, die op 15 jarige leeftijd vermoord werd, alleen omdat hij af en toe epileptische aanvallen had en niet zo goed kon leren.
Deze voorstelling onder regie van Maarten Mourik kwam tot stand mede dankzij het Mondriaan Fonds en ging tijdens corona in première na 10 jaar onderzoek door Yvo en meer dan 25 jaar onderzoek door Rosemarie Pumb (Berlin-Buch).
De voorstelling vraagt aandacht voor verzwegen verschrikkingen tijdens het naziregime in aanloop naar de Holocaust en zal regelmatig te zien blijven in Huis Midwoud, omdat uitsluiting, discriminatie en antisemitisme helaas nog altijd heel actueel zijn en opdat steeds meer mensen 'weten en niet vergeten'.
De reacties na de laatste voorstelling Verzwegen en Vergeten waren weer echt overweldigend!
Het gebeurt niet iedere dag dat mensen je na een voorstelling met tranen in hun ogen komen bedanken. Er waren mensen voor de tweede en zelfs derde keer, die anderen hadden meegenomen en weer helemaal geëmotioneerd en onder de indruk waren.
Dank jullie wel voor alle mooie complimenten!
Ik hoop dat jullie het door vertellen, want dit verhaal is het waard gehoord en gezien te worden.
Reserveren: info@huismidwoud.nl
Reserveren: info@huismidwoud.nl
Aanvang: 20:00 uur | Zaal open: 19:30 uur
Entree: € 25.00 | t/m 21 jaar en studenten: € 12.50
Mirjam van Dam en Lex Jasper- Nederlandstalige jazz
Dit concert is gwegens onvoorziene omstandigheden geannuleerd en wordt verplaatst naar een nader te bepalen datum.
Onze excuses hiervoor.
In maart 2023 ontmoetten Mirjam van Dam en Lex Jasper elkaar voor het eerst, en deden ze hun eerste optreden samen in Zuidlaren, met het Lex Jasper Kwartet bestaande uit Frans van Geest op bas, Gijs Dijkhuizen op drums en Vincent Koning op gitaar. Het was een groot succes!
Daarna sloegen ze de handen ineen en schreven in zo’n twee maanden tijd, bijna vijftig Nederlandstalige jazzliedjes; Lex de muziek en Mirjam de tekst.
In Februari 2024 namen ze een aantal stukken op en nu kunt u genieten van dit gloednieuwe, buitengewoon mooie en swingende repertoire!
Hun CD 'Luister eens' wordt deze maand gepresenteerd.
Lex Jasper: https://nl.wikipedia.org/wiki/Lex_Jasper
Mirjam van Dam: https://www.mirjamvandam.nl/
Reserveren: info@huismidwoud.nl
Aanvang: 15:30 uur
Entree: € 0.00
Besloten voorstelling in Huis Midwoud met een filmconcert door Yvo Verschoor.
Reserveren: info@huismidwoud.nl
Aanvang: 20:00 uur | Zaal open: 19:30 uur
Entree: € 30.00
Besloten voorstelling / groepsarrangement
Huis Midwoud ontvangt regelmatig groepen vanaf 10 tot 50 personen, die dan de Blüthnerzaal, het pianomuseum en bargedeelte huren.
Yvo Verschoor vertelt graag over het huis en de collectie, en speelt speciaal voor deze groep een voorstelling naar keuze, met indien gewenst koffie of thee vooraf en een drankje na afloop.
Dus wil je jouw vrienden of vriendinnen uitnodigen op een unieke locatie, samen jouw verjaar- of trouwdag vieren, met jouw Lions of Rotary club iets bijzonders beleven? Neem dan gerust contact op met Yvo Verschoor: 06 20972933 / info@huismidwoud.nl
Reserveren: info@huismidwoud.nl
Aanvang: 15:00 uur | Zaal open: 14:30 uur
Entree: € 30.00 | studenten en t/m 21 jaar: € 15.00
Lenny zingt uit haar grote en levendige oeuvre. De kers op deze taart is
het album dat eind januari 2022 op het label Excelsior is uitgebracht
met als titel: Lenny Kuhr. Een album waarop ze uit haar comfort zone is
getreden met verrassende resultaten. Met nieuw werk van haarzelf en met
werk dat collega’s speciaal voor haar schreven. Onder andere Stef Bos,
Spinvis, Elke Vierveijzer en Lenny’s dochter Daphna.
De chansonnière, die wereldberoemd werd met het lied De Troubadour, was slechts een van de vijf Nederlandse winnaars van het Eurovisie Songfestival ooit.
Zelf zegt Lenny over het theaterprogramma dat ze uit eerder werk en uit haar nieuwe album heeft gedestilleerd:
“Ik
heb eens gezegd ‘een lied is een compacte energie van een ongrijpbaar
gegeven,’ en nog altijd verbaast het mij dat het lied mij steeds weer
weet te vinden. Misschien omdat ik zo’n dankbare ontvanger ben. Het is
de mooiste en levendigste kunstvorm die ik ken. Het lied vertolkt
gevoelens van het benoembare en onbenoembare op oneindig veel manieren.
Het vertelt van jou en mij. Over onze existentie en dat wat zich daarin
afspeelt.
Het is een feest om weer te kunnen spelen na een tijd van pas op de plaats, lockdowns en steeds veranderende maatregelen. Mijn kompanen Mischa Kool op bas en Reinier Voet op gitaar en ik hebben jullie gemist.
Tijdens ons optreden communiceren we met jullie door middel van de liedjes. We kennen en herkennen elkaar; jij en ik. En we zijn weer samen. En dat vieren we op de plek waar wij samen zijn.”
Reserveren: info@huismidwoud.nl
Aanvang: 10:00 uur | Zaal open: 10:00 uur
Entree: € 0.00
Op zaterdag 14 september is Huis Midwoud van 10:00-16:00u gratis toegankelijk voor bezoekers.
Maak op deze dag kennis met de geschiedenis van het voormalige schoolgebouw uit 1848, het Raadhuis uit 1878 en het aangebouwde schoollokaal uit 1920, nu in gebruik als (film)concertzaal.
Er zullen gedurende de hele dag Minifilmconcerten plaatsvinden rond het thema 'routes, netwerken en verbindingen', stomme films met live pianobegeleiding. Daarnaast zullen beelden te zien zijn van de verbouwing en restauratie van het pand.
Toegang is gratis, maar donaties aan ons restauratiefonds zijn natuurlijk zeer welkom! :)
Reserveren: info@huismidwoud.nl
Aanvang: 15:00 uur
Entree: € 35.00
Besloten voorstelling / groepsarrangement
Huis Midwoud ontvangt regelmatig groepen vanaf 10 tot 50 personen, die dan de Blüthnerzaal, het pianomuseum en bargedeelte huren.
Yvo Verschoor vertelt graag over het huis en de collectie, en speelt speciaal voor deze groep een voorstelling naar keuze, met indien gewenst koffie of thee vooraf en een drankje na afloop.
Dus wil jij ook jouw vrienden of vriendinnen uitnodigen op een unieke locatie, samen jouw verjaar- of trouwdag vieren, met jouw Lions of Rotary club iets bijzonders beleven waarover nog lang wordt nagepraat? Neem dan gerust contact op met Yvo Verschoor: 06 20972933 / info@huismidwoud.nl
Reserveren: info@huismidwoud.nl
Aanvang: 15:00 uur | Zaal open: 14:30 uur
Entree: € 0.00
Reserveren: info@huismidwoud.nl
Aanvang: 15:00 uur | Zaal open: 14:30 uur
Entree: € 25.00 | Studenten en t/m 21 jaar: € 12.50
DUTCH CONNECTION
JORIS TEEPE (Double Bass) & ROB VAN BAVEL (Piano)
Rob and Joris know each other since the late 1980s and have played together in various situations over the years, mostly in the Netherlands. This duo started during the corona crisis in 2020, when Rob and Joris did live stream duo concerts.
JORIS TEEPE is an international working bassist from Amsterdam and has been living in New York since 1992. He has been (and still is) working with many legends and stars in jazz such as Benny Golson, Sonny Fortune and Billy Hart. His longest stint was with Rashied Ali (John Coltrane’s last drummer), with whom he recorded 4 CDs and toured the world for 9 years, between 2000 and 2009.
Pianist ROB VAN BAVEL won several awards, a.o. the second prize at the first “Thelonious Monk Jazzpiano Competition” (Washington D.C.), soloist awards in Germany/Belgium, the Wessel Ilcken award (Holland) and the Dutch Grammy (Edison). Rob has played regularly with Woody Shaw, Randy Brecker, Johnny Griffin, Gary Willis, among others.
Born January 16, 1965, the Netherlands
Pianist, educator, composer/arranger.Jazz (bebop – modern), fusion, classical
graduated in 1987 at the Rotterdam Conservatory with the highest possible mark (A with distinction).
Released more than 200 cd’s as a sideman and as leader: The Ghost, the King and I, Rob van Bavel Octet and Rob van Bavel Trio.
Toured all over Europe, Canada, USA, Japan, Vietnam, Indonesia, South Korea and Siberia; played regularly with Woody Shaw, Randy Brecker, Johnny Griffin, Gary Willis a.o. Several masterclasses in South Korea, Liechtenstein, Spain and Holland.
Rob geeft les op de conservatoria van Amsterdam en Den Haag (Royal Conservatory)
Het programma bestaat uit eigen werk en eigen arrangementen van bestaande stukken zoals:
A Summer’s day (Rob van Bavel)
The Left Side (Joris Teepe)
Nascimento (Barry Harris)
In April (Rob van Bavel)
Con Edison (Joris Teepe)
I’m Old Fashioned (Jerome Kern/Johnny Mercer)
Joriscope (Joris Teepe)
Malcolm’s Minuet (Rob van Bavel)
Workaholic (Joris Teepe)
Remember the time (Rob van Bavel)
Steepian Faith (Kenny Kirkland)
Take the ‘A’ train (Duke Ellington)
Little Felix (Joris Teepe)
Star Eyes (Gene de Paul/Don Raye)
Suspone (Mike Stern)
Chemistry (Joris Teepe)
Reserveren: info@huismidwoud.nl
Aanvang: 11:00 uur | Zaal open: 10:30 uur
Entree: € 0.00
Reserveren: info@huismidwoud.nl
Aanvang: 15:00 uur | Zaal open: 14:30 uur
Entree: € 25.00 | Student en t/m 21 jaar: € 12.50
Dit bijzondere concert komt tot stand i.s.m. Geelvinck Muziek Museum en andere kastelen en buitenplaatsen.
De voertaal is Engels en het concert wordt live gefilmd.
Wil je niet gefilmd worden, laat het dan even van tevoren weten, dan houden wij er rekening mee.
Manfred, a dramatic reading is een historische voorstelling vol romantiek en drama, uitgevoerd zoals die rond 1850 ook uitgevoerd werd vol passie, schandalen, intriges en sensatie, perfect passend in de historische setting van Huis Midwoud, waar je deze middag nog verder terug stapt in de tijd dan bij onze meeste concerten.
Hier een kort voorproefje gefilmd tijdens een repetitie in het Luthermuseum in Amsterdam
Een korte samenvatting van het verhaal:
Manfred is een Faustiaanse edelman die in de Bernese Alpen woont. Inwendig wordt hij gekweld door een mysterieuze schuld, dat van doen heeft met de dood van zijn geliefde, Astarte. Hij gebruikt zijn meesterschap in taal en betovering om zeven geesten op te roepen, van wie hij vergetelheid verlangt. De geesten kunnen echter geen voorbije gebeurtenissen beheersen, en zijn dus niet in staat aan Manfreds verzoek te voldoen. Zelfmoord is het enige dat nog voor hem openstaat... (bron: Boekmeter)
De internationale topmusici:
Cecilia Bernardini, violin
Octavie Dostaler-Lalonde, violoncello
Artem Belogurov, piano
Jedidiah Wentz, historical actor
Programma:
George Gordon, Lord Byron Manfred
(1788-1824) Overture
Act I
Act II
Act III
Published in 1817, Byron’s Manfred was both a scandal and an overnight sensation. In verses of sublime poetry inspired by Goethe’s Faust, Byron tells the story of a doomed magician defiantly challenging the authority of both God and the devil. With Manfred, he created the model for the romantic anti-hero, the so-called ‘Byronic hero’: a daemonic, brooding and wounded character who
causes physical and emotional suffering to everyone around him, while suffering even more greatly himself. Manfred’s magical powers arise from a terrible secret, from some guilty deed in his past,
some act too horrible to even be named, and from the irremediable torture his soul endures because of it. No mortal or immortal being can conquer Manfred, for none is as guilty – nor has suffered as
much – as he.
Throughout the 19th century, Manfred was performed in Britain and the United States of America as a one-man show. Using elaborate gestures and melodious declamation, a single actor read Byron’s
verses, using his voice to create and animate all of the different characters. The intermittent musical accompaniment sometimes interrupted and sometimes coincided with the declamation, creating
melodramatic moments of great intensity by uniting and contrasting music with text.
Inspired by accounts of this lost performance tradition, the musicians of Postscript and historical actor Jedidiah
Wentz have created a new, intimate chamber version of Manfred. The incidental music is made up of pieces by Robert and Clara Schumann interpolated into a revised and shortened version of Byron’s original English text.
The score contains music from Robert Schumann’s Manfred: Dramatisches Gedicht in drei Abtheilungen arranged for piano trio, including the best-loved sections such as theOverture, Erscheinung eines Zauberbildes, Zwichenactmusik, Die Alpenfee, and Ansprache an Astarte.
To these are added Robert Schumann’s Abendlied, the Fantasie in g minor by Fanny Hensel-Mendelssohn and Clara Schumann’s Romanzen op. 11 no. 2 and op. 22 no. 1, as well as the Scène
Fantastique op. 5 no. 4.
'Our aim has been to highlight the most emotional scenes of the poem: the audience is invited to empathize with Manfred, to experience his torment at the death of his beloved Astarte, his scornful defiance of the authority of God and the devil, and his conviction that his sorrow, his sin and his guilt are his very essence because they give him his greatest power.
To this end, we do not send Manfred to heaven in a last-minute act of divine intervention, as Robert Schumann did in his musical setting.
Rather, following Byron’s original, we allow the listener to decide if Manfred has descended into eternal hell-fire, or if he has finally found the oblivion he seeks'.
Reserveren: info@huismidwoud.nl
Aanvang: 21:00 uur | Zaal open: 20:30 uur
Entree: € 20.00 | t/m 21 jaar en studenten: € 10.00
Verzwegen en Vergeten, getuigenissen van een concertvleugel.
Helaas blijft deze voorstelling heel actueel
Yvo Verschoor vertelt in dit filmconcertverhaal over wat Frau Buch, de grootste concertvleugel van Huis Midwoud, in haar lange leven heeft meegemaakt op de plek waar ze van 1926 tot 2011 stond; een voormalig psychiatrisch ziekenhuis in Berlin-Buch, en over hoe ze hier in Midwoud terecht kwamen.
Frau
Buch was getuige van Aktion T4, een uitgekiend programma van de nazi's
om van 1939-1941 zoveel mogelijk patiënten zo goedkoop en efficiënt mogelijk uit de weg te ruimen.
Uiteindelijk kostte dit het leven aan 300.000 mensen in nazi-Duitsland. Yvo zoomt samen met Frau Buch in op Werner, één van de vele slachtoffers, die op 15 jarige leeftijd vermoord werd, alleen omdat hij af en toe epileptische aanvallen had en niet zo goed kon leren.
Deze voorstelling onder regie van Maarten Mourik kwam tot stand mede dankzij het Mondriaan Fonds en ging tijdens corona in première na 10 jaar onderzoek door Yvo en meer dan 25 jaar onderzoek door Rosemarie Pumb (Berlin-Buch).
De
voorstelling vraagt aandacht voor verzwegen verschrikkingen tijdens het
naziregime in aanloop naar de Holocaust en zal regelmatig te zien
blijven in Huis Midwoud, omdat uitsluiting, discriminatie en
antisemitisme helaas nog altijd heel actueel zijn en opdat steeds meer
mensen 'weten en niet vergeten'.
De reacties na de laatste voorstelling Verzwegen en Vergeten waren weer echt overweldigend!
Het
gebeurt niet iedere dag dat mensen je na een voorstelling met tranen in
hun ogen komen bedanken. Er waren mensen voor de tweede en zelfs derde
keer, die anderen hadden meegenomen en weer helemaal geëmotioneerd en
onder de indruk waren.
Dank jullie wel voor alle mooie complimenten!
Ik hoop dat jullie het door vertellen, want dit verhaal is het waard gehoord en gezien te worden.
Reserveren: info@huismidwoud.nl
Aanvang: 20:00 uur | Zaal open: 19:30 uur
Entree: € 25.00 | Studenten en t/m 21 jaar: € 12.50
Werken van onder anderen Menachem Asscher, Ludwig van Beethoven, Johann Sebastian Bach en Leo Smit
Een tragisch verhaal vol hoop met muziek die lang verborgen is gebleven. Pianist Imri Talgam speelt nooit eerder gehoord werk van Menachem Asscher, een pianist en componist in die op die op 22-jarige leeftijd naar Duitsland werd gestuurd en nooit meer terug kwam. Lilian Kars vertelt aan de hand van fragmenten uit onder andere Danseres zonder benen van Menachems moeder Clara Asscher-Pinkhof het verhaal van Menachem dat verder tot leven komt met muziek van onder anderen Beethoven en Bach. Een ‘vertelconcert’ dat niemand onberoerd laat.
In juli 1942 kreeg de 22-jarige Menachem Asscher een ‘oproep’ voor een werkkamp in Duitsland. Hij ging vol goede moed en op 7 juli 1942 werd hij vrijwel direct na aankomst in Auschwitz vergast. Daar zou het verhaal zoals voor velen kunnen eindigen. Maar Menachem, zoon van schrijfster Clara Asscher Pinkhof en opperrabijn van Groningen Abraham Asscher, was een begenadigd pianist en een jonge componist. Hij studeerde aan het conservatorium van Amsterdam en dankzij zijn moeder kon een groot deel van zijn muziek gered worden. Deze werken bleven jaren bij de leden van de familie die de oorlog overleefden onder het stof liggen. Tot Lilian Kars, die samen met haar echtgenoot Paul Janssen werkt aan een boek over de Menachems oom Sallie Pinkhof en diens familie, met dank aan het speurwerk van de overgebleven familieleden in Israël de muziek boven water kreeg. Nu klinkt deze muziek voor het eerst in het openbaar, gespeeld door de Israëlische pianist Imri Talgam. Lilian Kars vertelt aan de hand van fragmenten uit onder andere de autobiografie Danseres zonder benen van Clara Asscher-Pinkhof over het leven en de ontwikkeling van Menachem terwijl het verhaal en de muziek verder reliëf krijgen door werken van Beethoven, Bach en Menachems tijdgenoot Leo Smit. In combinatie met foto’s van Menachem en zijn familie brengt het de verschrikkingen van een oorlog op enerverende wijze in kaart en maakt het en passant duidelijk hoezeer een schat aan culturele rijkdom en ontwikkeling bruut afgesneden kan worden. Een concert vol invoelbaar drama, meeslepende muziek en uiteindelijk vooral ook hoop.
Reserveren: info@huismidwoud.nl
Aanvang: 15:00 uur | Zaal open: 14:30 uur
Entree: € 25.00 | t/m 21 jaar en studenten: € 12.50
Het Rembrandt Trio geeft concerten over de hele wereld, vaak samen met lokale musici op bijzondere en historische instrumenten.
Zeker in de jazzmuziek is dat heel bijzonder.
Rembrandt Frerichs - piano
Tony Overwater - bas
Vinsent Planjer- Slagwerk en Percussie
CD Release Tour
De lange albumtitel ‘A Wind Invisible Sweeps Us Through the World’ is
ontleend aan een gedicht van de dertiende-eeuwse Perzische dichter Rumi.
Deze titel weerspiegelt de kosmopolitische instelling van het trio en
is een verwijzing naar het universele karakter van muziek.
Het
album bevat veertien vrij uiteenlopende composities. Pianist Rembrandt
Frerichs schreef er twaalf en bassist Tony Overwater en slagwerker
Vinsent Planjer ieder één. Het zijn alle stukken die veel weerklank
vonden tijdens tournees in de meest uiteenlopende landen, zo staat
beschreven in het booklet. Dat succes heeft, lezen wij verder,
in belangrijke mate te maken met de sterke melodieën en de structuren
die verankerd liggen in oude muzikale culturen, zoals renaissancemuziek,
de barok van Bach of oosterse folklore. Zoals bekend delen de musici
een brede muzikale interesse en een nieuwsgierige, avontuurlijke
instelling.
Experimenteel
De stukken hebben
een experimenteel karakter; het trio lijkt wel een demonstratie van zijn
kunnen te willen geven. Dat levert vaak indrukwekkende resultaten op.
Zoals het prachtige, op een Chinese melodie gebaseerde ‘Why Flower’ van
Tony Overwater of het van Armeense invloeden doordrenkte ‘Fight Song’
van Frerichs met lyrische unisono piano- en baspartijen. Een ander
hoogtepunt is ‘Goodbye If Only’ van Vinsent Planjer, een duo tussen
piano en slagwerk met een ware eruptie aan percussieve klanken. Heel
mooi ook is een solostuk van Overwater op zessnarige violone, gebaseerd
op cellosuites van Bach.
Reserveren: info@huismidwoud.nl
Aanvang: 15:00 uur | Zaal open: 14:30 uur
Entree: € 25.00 | studenten en t/m 21 jaar: € 12.50
De Oekraïense pianiste Svitlana Beziazychna studeerde aan het Conservatorium van Kyiv, maar door de Russische invasie moest ze met haar familie vertrekken naar Hongarije, waar ze ging studeren aan de Liszt Ferenc Academy of Music in Budapest.
Haar ouders en zusje, allen pianisten, reisden door naar Nederland waar ze gingen lesgeven aan de Davidsbündler Academy of Music in Den Haag.
Svitlana studeert in Budapest en legde zich toe op moderne 20ste eeuwse muziek.
Ze zet zich enorm in om de al eeuwen door Rusland onderdrukte en veelal vernietigde cultuur en muziek uit Oekraïne te promoten en op die manier de cultuur van haar land levend te houden.
In april komt ze naar Nederland en speelt in Midwoud een prachtig programma met Oekraïense composities.
Programma:
Liatoshynsky preludes 15'
Liatoshynsky Reflections 15'
Skoryk Partita no.5, 15'
Sylvestrov 5 pieces, 6'
Sylvestrov Kitsch music, 15'
Pauze
Messiaen Variations:
2, 3 movement from Liatoshynsky sonata:
Reserveren: info@huismidwoud.nl
Aanvang: 15:00 uur | Zaal open: 14:30 uur
Entree: € 25.00 | t/m 21 jaar en studenten: € 12.50
Improvisaties, filmmuziek en meer door
Loek Dikker (piano) en Friedmar Hitzer (violofoon)
Loek Dikker schreef muziek voor diverse films en documentaires en zoekt daarbij graag het muzikale avontuur op met aparte instrumenten die niet alle dagen te horen zijn. De stukken en improvisaties samen met Friedmar Hitzer zijn klinkende en beeldende voorbeelden daarvan.
We hopen dat Loek en Friedmar zich geïnspireerd zullen voelen tussen de vleugels en diverse toeters in Huis Midwoud!
DUO LOEK DIKKER & FRIEDMAR HITZER OP TOURNEE
Loek Dikker (pianist/componist) en Friedmar Hitzer (viool, violofoon) hebben een virtuoze speelwijze ontwikkeld met muzikale sferen en muziekstijlen uit heden en verleden. De optredens van het Duo zijn een waarachtig muzikaal avontuur, door de bijzondere instrumentatie en onverwachte wendingen.
Klik op deze link voor een voorproef van het Duo: Duo Loek Dikker & Friedmar Hitzer
Loek trad eerder wereldwijd op met zijn jazz- en improvisatieband The Waterland Ensemble. Met dit ensemble gaf hij concerten op illustere locaties, zoals het Public Theater in New York, in Montreal, Vancouver, de Romeinse Arena te Nimes - en natuurlijk in het mede door Loek opgerichte Bimhuis in Amsterdam.
Daarnaast schreef Loek symfonische filmmuziek voor meer dan 60 internationale speelfilms met filmsterren als Johnny Depp, Ben Kingsley en Helen Mirren.
Daarvoor ontving hij onderscheidingen in Hollywood, Italië en Nederland.
Friedmar kwam ooit voor zijn vioolstudie naar Nederland en ontwikkelde zich hier tot een gerenommeerd internationaal violist en improvisator. Hij speelde met het Zapp String Quartet, in muziektheaterproducties van Orkater, en met Herman van Veen, Eric Vloeimans en Eric Vaarzon Morel. Daarnaast ontwikkelde hij zich tot een geliefd docent. Friedmar speelt momenteel in het Tangoquintet Grupo d'Aro, en in het filmmuziek-ensemble I Compani, waar Loek en Friedmar elkaar muzikaal leerden kennen.
Het Duo trad onder andere eerder op in het jazzconcertgebouw Bimhuis, tijdens de culturele Zomerjazzfietstour Groningen, het sexy 50 Tinten Jazz Festival Nijmegen en meerdere malen in het vaudeville Pianola Museum. De concerten werden steevast enthousiast ontvangen door publiek en pers.
Enkele reacties uit de pers:
JazzNu: "Op de ondoorgrondelijke wegen van de jazz maakte Dikker een glorieuze rentree, die mede te danken was aan violist Hitzer".
JazzenZo: "Pianist Dikker laat sterke composities horen en zorgt voor een adembenemend duet."
Ugenda: "Loek's stukken zijn parels en klinken als suites vol klassieke harmonieën en wendingen naar andere stijlen. Friedmar Hitzers vioolspel klinkt zonder opsmuk vol zigeunerbloed en -tranen en voegt zich vol overgave improviserend om de composities van Dikker heen."
Meer info op: www.loekdikker.nl
Reserveren: info@huismidwoud.nl
Aanvang: 20:00 uur | Zaal open: 19:30 uur
Entree: € 25.00 | studenten en t/m 21 jaar: € 12.50
Programma met korte absurdistische filmpjes uit de oertijd van de cinematografie (1898-1912) gecombineerd met hoogtepunten uit de Franse Avant-Garde van de jaren '20. Deze 'harde, onbewerkte, ruwe' filmpjes zijn vooral bijzonder geworden, omdat ze behoren tot de slechts 20% van bewaard gebleven stomme films en omdat ze bijna nooit te zien zijn.
Het zijn de laatste overblijfselen uit een tijd, die al meer dan honderd jaar van ons af staat. Cinema Brut gaat vooral over het gebruik en misbruik van acteurs, uiterst vreemde onderwerpkeuzes en de meest basale manier van filmen die vaak de meest prachtige beelden oplevert.
Films uit de tijd van het Dadaïsme en Expressionisme voeren je mee in een abstracte wereld. Filmconcertpianist Yvo Verschoor begeleidt de films live met klassieke improvisaties op Frau Buch (Blüthner concertvleugel 270 uit 1903), een Aeolian voorzetpianola uit 1902, een Weber Aeolian Pianolavleugel uit 1912 en originele 78 toeren platen.
Samenstelling & presentatie: Yvo Verschoor
Reserveren: info@huismidwoud.nl
Aanvang: 15:00 uur | Zaal open: 14:30 uur
Entree: € 25.00 | t/m 21 jaar en studenten: € 12.50
Pianist/componist Frederic Voorn is altijd weer een graag geziene
gast in Huis Midwoud, waar hij al drie keer eerder met veel succes
optrad en een CD met eigen stukken opnam. Deze middag zal Frederic werk van zijn eigen hand en dat van Mozart en Chopin op verschillende vleugels ten gehore brengen.
Wolfgang Amadeus Mozart
Sonate in Bes groot KV 570
-Allegro
-Adagio
-Allegretto
Frederic Chopin
-Polonaise in G klein
-Nocturne op. 72 nr. 1
-Nocturne in Cis klein
-Nocturne
op. 9 nr. 2
Pauze
Frederic Voorn
12 Dolcetti
- Lingering
- Once Upon
- Waltz for Gentle People
-Warm and Strong
-Sweet and Shy
-Avalon Woods
-Kite
-Two out of Three
-Play
-Chant
-Remains of the Day
-Ukraine
Reserveren: info@huismidwoud.nl
Aanvang: 20:00 uur | Zaal open: 19:30 uur
Entree: € 15.00 | t/m 21 jaar en studenten: € 7.50
In de eerste maanden van 2024 toert Cor Dol met een professioneel combo door de regio West-Friesland. Philip ten Bosch op drums, Brent Emmerink op gitaar en Martijn Bos op piano en veel meer, Janina Greven voor de backing vocals en Cor zelf verzorgt de zang en gitaren. Op vrijdag 15 maart speelt Cor in Huis Midwoud.
In het programma speelt Cor zijn eigen nummers van het album Kijken Naar De Tijd en enkele nieuwe nummers, maar ook twee covers van Jacques Brel en een van Ramses Shaffy die goed in het programma passen. Cor introduceert zijn nummers op zijn eigen wijze, doorspekt met filosofie en humor.
Over Cor
Inmiddels
is Cor ruim 42 actief in de muziek. Hij speelde jaren in bands die in
het Noord-Hollandse zalencircuit zeker geen onbekende namen waren, zoals
Wallstreet, Hotter Than July en The Very 80's. Daarmee scoorde hij
successen in binnen- en buitenland. Ook speelde Cor met Feico de Leeuw
en daarna met Martijn Bos het programma Brel.nl in theaters en zalen in
Noord-Holland. In dit programma bracht hij liedjes van Jacques Brel in
het Nederlands. De laatste jaren was en is hij actief in de Mannen van
Stavast. Met deze laatste groep speelde hij vorig jaar ook al in Huis
Midwoud.
Reserveren: info@huismidwoud.nl
Aanvang: 20:00 uur | Zaal open: 19:30 uur
Entree: € 20.00 | t/m 21 jaar en studenten: € 10.00
A Touch of Paris
Martin Oei gaat vanaf maart 2024 op tournee met zijn nieuwe programma "A Touch of Paris". Hij zal in het Concertgebouw gaan optreden op 17 maart 2024 en brengt het Parijs uit het begin van de vorige eeuw tot leven met pianocomposities van Claude Debussy (1862-1918) en Maurice Ravel (1875-1937). Martin zal in Huis Midwoud spelen op een bijzondere Erard vleugel van Frank van Ham en op één van de historische Blüthnervleugels, beiden uit de tijd van deze componisten. De muziek klinkt dan ook hoe het toen geklonken moet hebben. Als Try-Out voor Martin's optreden in Het Concertgebouw belooft dit een zeer bijzonder concert te worden.
De geselecteerde stukken van Debussy zijn geïnspireerd door het weer en het landschap en hebben titels als "Tuinen in de regen", "De Heuvels van Anacapri", "Voetstappen in de sneeuw", "Wat de westenwind zag", "De Wijnpoort", "Vuurwerk" en "Mist".
Van
Ravel koos Martin Gaspard de la Nuit, een drieluik op basis van de
gedichten van Aloysius Bertrand: Ondine, le Gibet en Scarbo. "Ondine" is
een waterfee, zij probeert met haar gezang een man te verleiden om met
haar mee te gaan naar haar rijk, diep op de bodem van de zee. Le Gibet
('de galg') is een macaber werk, we horen gedurende het hele werk het
geluid van de klokjes (ostinato bes) omgeven door donkere akkoorden. "Er
weerklinkt een klok tegen de muren van een stad met aan de horizon het
karkas van een gehangene, roodgekleurd door de ondergaande zon". Scarbo
is een klopgeest, half trol, half geest — een duivelse dwerg, die
pirouettes maakt, plots verschijnt en weer verdwijnt, die mensen op een
beangstigende manier in hun slaap stoort. Op het einde lost de muziek in
het niets op, Scarbo, de klopgeest verdwijnt.
Daarna verandert de
sfeer opnieuw, als Martin de pianoversie van "La Valse" (oorspronkelijk
voor orkest gecomponeerd) van Ravel gaat spelen. Ravel gaat in dit werk
op een speelse manier om met de wals, het is een vette knipoog naar het
Weense hofleven, gecomponeerd voor een Frans publiek. Ravel wisselt in
La Valse korte melodische thema's af met humoristische variaties daarop.
Reserveren: info@huismidwoud.nl
Aanvang: 20:00 uur | Zaal open: 19:30 uur
Entree: € 20.00 | t/m 21 jaar en studenten: € 10.00
"Ik werd werkelijk betoverd door twee grote artiesten die ons in volstrekte tweeëenheid overspoelden met schoonheid, brille, noblesse en lyriek" schreef pianist Bernd Brackman na een eerder concert van het viool-pianoduo Jeroen Dupont en Ed Spanjaard in De Waalse Kerk. '
Vrijdag 16 februari komen Ed en Jeroen terug naar Huis Midwoud
met een nieuw betoverend programma! Een hele eer, want Jeroen woont en werkt
tegenwoordig in Parijs, waar hij onderdeel uitmaakt van het Orchestre de
Chambre de Paris.
Ed Spanjaard is internationaal bekend als dirigent en pianist.
Kaarten €20,-/€10,- studenten en t/m 21 jaar
Reserveren via mail: info@yvoverschoor.nl
Over het programma:
Schuberts Grand Duo is een meesterlijke vioolsonate gecomponeerd in 1817 toen
Schubert nog maar 20 jaar was, pas in 1861 werd het werk voor het eerst
publiekelijk uitgevoerd. Hierna volgt Stravinskys "Le baiser de la
fée", een virtuose bewerking van het ballet door Samuel Dushkin dat de
technische vaardigheden van beide instrumentalisten op de proef stelt. Na de
pauze volgt Ysaÿes Sonate voor viool solo nr. 6 gecomponeerd voor de Spaanse
virtuoos Manuel Quiroga. Het is zonder twijfel de moeilijkste viool solosonate
van Ysaÿe. Jeroen Dupont zal dit werk met gemak kunnen spelen. Tot slot Faurés
Vioolsonate nr. 1, een grote romantisch impressionistische vioolsonate, het
werk werd geschreven in 1876, toen Fauré nog maar 26 jaar oud was.
Programma:
Franz Schubert - Grand Duo in A groot, D 574
Igor Stravinsky - Divertimento (La Baiser de la Fée), arr. Samuel Dushkin
- Pauze -
Eugène Ysaÿe - Sonate voor viool solo nr. 6 in d mineur, op. 27 'Manuel Quiroga'
Gabriel Fauré - Vioolsonate nr. 1 in a mineur, op. 13
Jeroen Dupont kreeg
vioolonderricht bij Coosje Wijzenbeek en Herman Krebbers en studeerde voorts
bij Vera Beths aan het Koninklijk Conservatorium van Den Haag. In 2008 behaalde
hij met zijn diploma met onderscheiding voor zijn vertolking van de derde
vioolsonate "Dans le caractère populaire roumaine" van George
Enescu. In 2007 werd hij eerste prijswinnaar bij het Nationaal
Vioolconcours "Oskar Back", in de finale van dit concours bracht hij
het Vioolconcert nr. 5 van W.A. Mozart en Tzigane van Maurice Ravel ten gehore
in de grote zaal van het Concertgebouw te Amsterdam. Jeroen Dupont
bespeelt een viool gebouwd door Giovanni Grancino te Milaan in 1714, in
bruikleen van het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds. Nadat Dupont eerder
al deel uitmaakte van het Palermo Orchestra Sinfonica del Teatro Massimo,
speelt hij sinds deze maand in het Orchestre de Chambre de Paris, een van de
meest vooraanstaande kamerorkesten in Europa.
Jeroen Dupont speelt op een viool gebouwd door Giovanni Grancino te Milaan in
1714, in bruikleen van het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds.
Ed Spanjaard is
dirigent en pianist. In de eerste hoedanigheid werkte hij als repetitor in de
operahuizen van Londen (Covent Garden), Bayreuth (Wagner Festspiele), Glyndebourne
en Salzburg. Hij trad op als solist in pianoconcerten van Mozart,
Beethoven, Gershwin en Poulenc, die hij meer dan eens ook zelf
dirigeerde. Spanjaards loopbaan als dirigent beslaat 45 jaar. Hij was chef
bij drie Nederlandse symfonieorkesten, stond vaak voor het KCO en de
belangrijke orkesten in Den Haag, Rotterdam en Hilversum. Onlangs was Spanjaard
te zien in twee documentaire films: 'Inner Silence' van Frank Scheffer, over
zijn intense samenwerking met traditionele Chinese musici; en 'Weggewist' van
Harro Henkemans, over leven en werk van Hans Henkemans, die in de jaren
'50 en '60 één van Nederlands befaamdste pianisten én componisten was, maar
daarna in vergetelheid raakte. Een recente cd van Joel Bons' meesterwerk
'Nomaden', met cellist Jean-Guihen Queyras en het Atlas Ensemble (dat voor de
helft bestaat uit wereldmusici) gooide hoge ogen.
In Huis Midwoud speelt Ed Spanjaard op een Blüthner (model I) concertvleugel
uit 1903
Reserveren: info@huismidwoud.nl
Aanvang: 20:00 uur | Zaal open: 19:30 uur
Entree: € 20.00 | t/m 21 jaar en studenten: € 10.00
Kom alleen of samen met je geliefde(n) in Huis Midwoud lekker
wegzwijmelen bij romantische taferelen uit het begin van de 20ste
eeuw. Verliefdheid, verleiding, afwijzing en aanbidding in de stille
film, begeleid door meeslepende composities van de meesters der
romantiek. Melodramatische, ontroerende en tragikomische hoogtepunten,
prachtig verfilmd en live geïnterpreteerd door filmconcertpianist Yvo
Verschoor met romantische improvisaties, afgewisseld met unieke
muziekrollen.
Samenstelling & presentatie: Yvo Verschoor
Reserveren: info@huismidwoud.nl
Aanvang: 20:00 uur | Zaal open: 19:30 uur
Entree: € 20.00 | studenten en t/m 21 jaar : € 10.00
Verzwegen en Vergeten, getuigenissen van een concertvleugel.
Helaas is deze voorstelling weer heel actueel, deze keer in het kader van de Nationale Holocaust Herdenking
Yvo Verschoor vertelt in dit filmconcertverhaal over wat Frau Buch, de grootste concertvleugel van Huis Midwoud, in haar lange leven heeft meegemaakt op de plek waar ze van 1926 tot 2011 stond; een voormalig psychiatrisch ziekenhuis in Berlin-Buch, en over hoe ze hier in Midwoud terecht kwamen.
Frau
Buch was getuige van Aktion T4, een uitgekiend programma van de nazi's
om van 1939-1941 zoveel mogelijk patiënten zo goedkoop en efficiënt
mogelijk uit de weg te ruimen.
Uiteindelijk kostte dit het leven aan 300.000 mensen in nazi-Duitsland.
Yvo zoomt samen met Frau Buch in op Werner, één van de vele
slachtoffers, die op 15 jarige leeftijd vermoord werd, alleen omdat hij
af en toe epileptische aanvallen had en niet zo goed kon leren.
Deze voorstelling onder regie van Maarten Mourik kwam tot stand mede dankzij het Mondriaan Fonds en ging tijdens corona in première na 10 jaar onderzoek door Yvo en meer dan 25 jaar onderzoek door Rosemarie Pumb (Berlin-Buch).
De voorstelling vraagt aandacht voor verzwegen verschrikkingen tijdens het naziregime in aanloop naar de Holocaust en zal regelmatig te zien blijven in Huis Midwoud, omdat uitsluiting, discriminatie en antisemitisme helaas nog altijd heel actueel zijn en opdat steeds meer mensen 'weten en niet vergeten'.
Kaarten €20,-/ €10,- <21 jaar & studenten.
Reserveren: info@yvoverschoor.nl
De reacties na de laatste voorstelling Verzwegen en Vergeten waren weer echt overweldigend!
Het
gebeurt niet iedere dag dat mensen je na een voorstelling met tranen in
hun ogen komen bedanken. Er waren mensen voor de tweede en zelfs derde
keer, die anderen hadden meegenomen en weer helemaal geëmotioneerd en
onder de indruk waren.
Dank jullie wel voor alle mooie complimenten!
Ik hoop dat jullie het door vertellen, want dit verhaal is het waard gehoord en gezien te worden.
Reserveren: info@huismidwoud.nl
Aanvang: 20:00 uur | Zaal open: 19:30 uur
Entree: € 20.00 | t/m 21 jaar en studenten: € 10.00
Zaterdag 6 januari 20:00u Piano voor Oekraïne
Entree €20,-/ t/m 21 jaar en studenten €10,-
Reserveren via mail: info@yvoverschoor.nl
De Oekraïnse pianist/componist Hennadii Bezyazychnyi speelt
een solo piano-recital om aandacht te vragen voor de situatie in zijn
land, dat nu al bijna twee jaar in een vreselijke oorlog verwikkeld is
waar maar geen eind aan lijkt te komen
Hennadyi Beziazychnyi (1973) is geboren en getogen in Oekraïne. Afgestudeerd aan het Donetsk Staatsconservatorium vernoemd naar S.S. Prokofjev. Hij is laureaat en diplomahouder van vele internationale en All-Oekraïense competities. Momenteel is hij het hoofd van de pianoafdeling van de Uman Regional Professional Music Collage. Hennadii Bezyazychnyi belichaamde zijn 25 jaar ervaring in tal van arrangementen. Hij is auteur van meer dan 200 bewerkingen en eigen werken. Vijf van zijn muziekcollecties werden gepubliceerd. Als componist en arrangeur is Hennadyi zeer bekend in Oekraïne, zijn werken worden voortdurend gebruikt in muziekscholen en conservatoria in alle regio's van het land. Veel van zijn leerlingen werden eveneens prijswinnaars op internationale concoursen.
Na
het uitbreken van de oorlog kwam zijn vrouw Nataliia Abdulina met hun
dochter Yuliana via Hongarije in Den Haag terecht. De daarop volgende
tien maanden zag ze haar man niet.
Ze benadrukt de moeite die is gedaan om ook hem hierheen te krijgen: ‘Er
zijn eindeloos veel instanties ingeschakeld om ook hem hierheen te
laten komen, want mannen mogen Oekraïne eigenlijk niet verlaten. Soms
wordt er een uitzondering gemaakt voor musici, sporters en mensen die op
andere manieren cultuur promoten. Hierdoor kunnen ze Oekraïne
vertegenwoordigen op het wereldtoneel en aandacht vragen voor het belang
van steun aan hun vaderland.
We zijn heel blij dat Hennadii in Huis Midwoud komt optreden en hopen op een grote opkomst, zodat de opbrengst van dit concert niet alleen bij hem en zijn familie terechtkomt maar ook bij de musici en kunstenaars in Oekraïne, die op dit moment iedere extra steun hard nodig hebben.
Reserveren: info@huismidwoud.nl
Aanvang: 15:00 uur | Zaal open: 14:30 uur
Entree: € 20.00 | t/m 21 jaar en studenten: € 10.00
Kom tussen de historische vleugels met kerststol een glaasje glühwein
genieten van film en live muziek en maak een
romantische reis terug in de tijd. Stille Sneeuw
is een voorstelling vol antieke kerstfilms met
veel sneeuw en ijs, humor en drama, speelgoed en
lekker eten. Om in de sfeer te komen beginnen we
met winterse toverlantaarnplaatjes uit 1880.
Daarna dromen we weg bij 'A dream of Toyland'
gemaakt in Engeland in 1907 door Arthur Melbourne Cooper, de allereerste poppen
animator ter wereld en uitvinder van de Stop-Motion techniek.
Het wordt griezelen bij de allereerste
verfilming van Charles Dickens' verhaal 'A
Christmas Carol' uit 1910, live begeleid door
een spookpiano. We kiezen het ruime sop met
Roald Amundsen (1911), Robert Falcon Scott
(1913) en Ernest Shackleton (1914) en reizen mee
op hun heroïsche expedities naar de Zuidpool, om
vervolgens kerst te vieren met de insecten van
Wladyslaw Starewicz (Moskou 1913). Tenslotte
wordt het smikkelen en smullen van overheerlijke
schoenzolen en gebraden kerstkippen in 'The Gold
Rush' van Chaplin (1925).
Reserveren: info@huismidwoud.nl
Aanvang: 20:00 uur | Zaal open: 19:30 uur
Entree: € 20.00 | t/m 21 jaar en studenten: € 10.00
Solo Piano Recital door Maria Prokofieva.
Maria Prokofieva is één van
de geweldige klassieke pianisten die naast duo-, solo- en kamermuziekconcerten
door heel Europa ook regelmatig in het Pianola Museum in Amsterdam
spelen en daar naast haar prachtige concerten ook enorm geholpen heeft toen het
museum in 2018 dreigde het pand was kwijt te raken.
Sommige musici hebben iets
heel speciaals en persoonlijks in welk repertoire ze ook spelen en Maria is
daar een voorbeeld van. We zijn daarom heel bij dat ze naar de Blüthnerzaal
komt met een voor haar op het lijf geschreven programma waarin ze het hart en de ziel
van Frederic Chopin zal beroeren; romantiek ten top tussen de
vleugels van Huis Midwoud.
Chopin – Heart and Soul
Mazurka B flat major op.7 n.1
Nocturne in
E flat major op.9 n.2
Prelude in D flat major op.28
Valse in c sharp minor op.64 n.2
Nocturne in
c sharp minor op. Posth.
Fantaisie-Impromptu
op.66
Polonaise c sharp minor
op.26 n.1
Nocturne
c sharp minor op.27 n.1
pauze
Valse a
minor op.34 n.2
Mazurka in a
minor op.17 n.4
Polonaise in A major op.40
Nocturne in
f minor op.55 n.1
Mazurka
in b minor op.33 n.4
Scherzo
in b minor op.20 n.1
Notes by Maria Prokofieva:
'Chopin as a composer is loved by so many musicians and music lovers from all over the world. His music is eternal and always will be so. Chopin was a P
Geert: en hier komt nog meer tekst
en nog meer
en nog meer
en nog meer
en nog veel meer
Reserveren: info@huismidwoud.nl
Aanvang: 20:00 uur | Zaal open: 19:30 uur
Entree: € 20.00 | t/m 21 jaar en studenten: € 10.00
Filmconcert Stille Komieken& The
Kid (Charlie Chaplin, 1921)
Deze avond
neemt filmconcertpianist/programmamaker Yvo Verschoor je
mee naar de oertijd van de cinema.
Vooraf zie je bekende en onbekende komieken in de
eerste slapsticks uit Europa en de VS.
Aansluitend spelen Charlie Chaplin en Jackie
Coogan de hoofdrol in Chaplin's eerste lange
bioscoopfilm, de melodramatische komedie The
Kid, 'een meesterwerk met een lach en een
traan'
Reserveren: info@huismidwoud.nl
Aanvang: 20:00 uur | Zaal open: 19:30 uur
Entree: € 20.00 | t/m 21 jaar en studenten : € 10.00
Zojuist kwam het nare bericht dat violiste Meri Khojayan door een ongeluk op dit moment helaas niet kan spelen en daarom ook het concert in Huis Midwoud moet afzeggen.
Pianist Robert Poortinga zal, in plaats van het duo-programma samen met Meri, daarom een solo recital geven met het onderstaande mooie programma.
Natuurlijk hoop ik dat jullie dit programma net als ik ook graag willen horen en dan blijft de reservering gewoon staan, maar mocht je speciaal voor Meri én Robert komen, laat het dan alsjeblieft even weten.
Komend seizoen komen ze zeker weer samen.
Nieuw Programma 18 november
Robert Poortinga - piano
Franz Schubert Impromptu in C mineur op.90 no.1
Franz Schubert Imprompty in Ges majeur op.90.no3
Franz Schubert Sonate in A majeur D.664
(44 minuten)
Frederic Chopin Nocturne in Es majeur op.9 no.1
Frederic Chopin Nocturne in Bes mineur op.9 no.2
Frederic Chopin Nocturne in C mineur op.48 no.1
Frederic Chopin Nocturne in Cis mineur Op. Post.
Robert Schumann Arabesque in C majeur op.18
Robert Schumann/Franz Liszt Widmung in As majeur
Franz Liszt Transcendental Etudes no.3 (F majeur), no.11 (Des majeur)
(46 minuten)
Over Robert Poortinga
Robert Poortinga studeerde o.a. bij Enrico Pace, Tamara Poddubnaya, Lukas Hagen in Amerika en Italië, welke gezien worden als het hoogste kaliber op het gebied van piano en kamermuziek. Zijn liefde voor het viool repertoire is uitgegroeid tot een zeer hecht duo met violiste Meri Khojayan. Samen geven ze door heel Europa concerten. Daarnaast hebben ze ook een documentaire-film over het leven van Pablo Sarasate geproduceerd en hebben ze recentelijk alle werken van Sergei Prokofiev voor viool en piano opgenomen.
Van de vele concerten en recitals die Poortinga heeft gegeven, waardeert hij zijn debuut in WMP Concert Hall in Manhattan (NY), ‘Merkin Hall’ in (NY) het meest.
Hij is prijswinnaar van beide solo en kamermuziek competities, waar hij werd geprezen om zijn gevoelig oor, hoogste technische niveau en uniek gevarieerd repertoire.
Als duo studeerde hij vijf jaar bij Lukas Hagen en Enrico Pace. Zowel samen als alleen hadden ze ook les van Trio di Parma, Pavel Gililov, Wim Zwaag, Jaques Ogg (historisch geïnspireerde performance), Vladimir Tropp, Konstantin Bogino, Jeroen Riemsdijk en Enrico Bronzi.
Ik hoop jullie op 18 november in Huis Midwoud te mogen verwelkomen!
Meer informatie over deze geweldige artiest(en) is te vinden op:
https://www.robertandmeri.com/?lang=nl
Informatie over Huis Midwoud: www.huismidwoud.nl
Reserveren: info@huismidwoud.nl
Aanvang: 20:00 uur | Zaal open: 19:50 uur
Entree: € 20.00 | studenten en t/m 21 jaar: € 10.00
Filmconcertpianist Yvo Verschoor begeleidt LIVE The
General van Buster Keaton. Deze komische en
romantische stomme film staat hoog in veel
lijsten met beste films aller tijden en
is een anderhalf uur durende spectaculaire
achtervolging met stoomlocomotieven tijdens de
Amerikaanse Burgeroorlog.
Een romantisch
liefdesverhaal vol spanning, sensatie en
levensgevaarlijke stunts.
Reserveren: info@huismidwoud.nl
Aanvang: 20:00 uur | Zaal open: 19:30 uur
Entree: € 25.00 | studenten en t/m 21 jaar: € 12.50
Werken van o.a. Ida Gotkovsky, J.S. Bach, Elisabeth von
Sachsen-Meiningen, Ivy Priaulx Rainier, Germaine Tailleferre en Clara
Schumann.
Maria du Toit, klarinet
Vera Kooper, piano
De
klassieke muziek heeft een rijke geschiedenis van mannelijke componisten
wiens werken iconisch zijn geworden. De bijdragen van vrouwelijke
componisten aan klassieke muziek worden echter vaak over het hoofd
gezien en ondergewaardeerd. Eeuwenlang werden vrouwen niet aangemoedigd
of zelfs toegestaan een carrière in de muziek na te streven. Hierdoor
zijn veel getalenteerde vrouwelijke componisten en hun muziek vergeten.
In
dit programma verkennen de Zuid-Afrikaanse klarinettiste Maria du Toit
en de Nederlandse pianiste Vera Kooper muziek voor klarinet en piano uit
de hele wereld, geschreven door vrouwelijke componisten. Het idee voor
dit programma werd geboren uit één enkel stuk, de Suite voor Klarinet en
Piano van de in Zuid-Afrika geboren componiste Ivy Priaulx Rainier.
Maria du Toit wilde het stuk, dat haar enkele jaren geleden werd
aangereikt door haar eerste klarinetdocent met de woorden "dit wordt
bijna nooit uitgevoerd, maar het is een geweldig stuk!". Maria en Vera
gingen
op zoek naar meer stukken geschreven door vrouwen en ontdekten er heel
wat, maar helaas ook dat al deze stukken inderdaad nauwelijks worden
gespeeld of opgenomen - van sommige stukken bestaat geen enkele opname.
Sommige van de componisten genoten populariteit tijdens hun leven, maar
na hun dood raakte hun muziek in de vergetelheid. Het mysterie werd een
missie - om de muziek van deze getalenteerde vrouwen te ontdekken en
deze prachtige stukken weer tot leven te brengen.
Maria du Toit
Maria
Du Toit wordt gezien als een van de topinstrumentalisten van haar
thuisland, Zuid-Afrika. Na 13 jaar solo-klarinettist van het Cape
Philharmonic Orchestra te zijn geweest, is tegenwoordig Nederland de
basis voor haar wereldwijde solo- en kamermuziek carrière. Critici
beschrijven haar klarinetspel als 'sensationeel' en 'verbluffend', en
complimenteren vaak haar onberispelijke intonatie, verbijsterende
techniek en honingzoete toon.
Du Toit won talrijke concoursen en
prijzen zowel in Zuid-Afrika als in Europa, waaronder de eerste prijs op
het internationale klarinetconcours 'Jeunesses Musicales' in Boekarest.
Du Toit is als solist en kamermusicus te horen op podia in Europa, de
VS en Zuid-Afrika. Ze bracht drie albums uit en ontving een nominatie
voor een South African Music Award (SAMA) voor haar album 'Luminous
Shade' met de veelgeprezen pianiste Nina Schumann. Haar dubbel-cd van de
complete klarinetconcerti van Louis Spohr met het Cape Town
Philharmonic Orchestra onder leiding van Arjan Tien kreeg internationaal
talrijke lovende recenties.
www.mariadutoit.com
Vera Kooper
De
Nederlandse pianiste Vera Kooper wordt beschreven als een sensitief en
expressief musicus, met een indrukwekkende techniek en gepassioneerde
toewijding.
In 2013 was Vera medeoprichter van het Delta Piano
Trio, met violist Gerard Spronk en celliste Irene Enzlin. Het trio won
talloze prijzen, waaronder in 2020 de prestigieuze "Anton Kersjesprijs",
en trad veelvuldig op in Europa, Rusland, Israël, China, Korea,
Indonesië en de VS.
De debuut-cd van het trio, met pianotrio's
van Taneyev en Borodin, alsmede hun tweede cd "The Mirror with Three
Faces", met werken van Lera Auerbach en Dmitri Sjostakovitsj en hun
meest recente opname "Origin", in 2022 uitgebracht bij Challenge
Classics, ontvingen uitstekende kritieken in toonaangevende vakbladen
als Diapason, BBC Music Magazine, Gramophone, de NRC en Luister.
In
2020 bracht Vera haar eerste solo-CD uit, "Hope", met werken van Ludwig
van Beethoven en John Corigliano. Daarnaast maakte ze in 2021 een
uitgebreide tournee door Nederland met Floris Kortie en de voorstelling
"Het jaar 250 na Beethoven", een theaterproductie over het leven en de
pianosonates van Ludwig van Beethoven.
Reserveren: info@huismidwoud.nl
Aanvang: 16:00 uur | Zaal open: 15:30 uur
Entree: € 25.00 | studenten en t/m 21 jaar: € 12.50
Reserveren: info@yvoverschoor.nl
In dit programma voor viool en klavecimbel staat Johann Sebastiaan Bach
centraal, omlijst door werk van componisten die hij in Weimar ontmoette,
die hem inspireerden en van wie hij leerde. Prachtige, toegankelijke
stukken voor elke luisteraar.
Meer geoefende oren kunnen in deze stukken horen hoe de samenwerking en
wederzijdse bewondering van Bach met onder andere Telemann en Pisendel
hun werk in deze periode beïnvloedden en naar een hoger plan brachten.
Bachs zoon Carl Phillip werd geboren in Weimar (Telemann was zijn
peetvader!), zijn vioolsonate toont het begin van een nieuwe richting en
de opkomst van het klassieke tijdperk.
Programma:
• G.Ph. Telemann, Sonate nr. 2 in D groot
• J.S. Bach, Sonate nr. 2 in A groot voor viool en klavecimbel
• J.G. Pisendel, Sonate in C klein
• C.P.E. Bach, Sonate in B klein
Reserveren: info@yvoverschoor.nl
Reserveren: info@huismidwoud.nl
Aanvang: 15:00 uur
Entree: € 20.00 | studenten en t/m 21 jaar: € 10.00
Een muzikale voorstelling en persoonlijk familieverhaal vóór, in en na de oorlog.
De voorstelling vertelt het verhaal van de grootouders van violiste Sandra Kox, hoe hun vriendschap ontstaat met de ouders van Anne Frank, Otto en Edith Frank en met Miep en Jan Gies, de helpers van de familie Frank in het Achterhuis.
Centraal in de voorstelling staan de passages in het dagboek van Anne
Frank, waarin Anne de geboorte van Sandra’s moeder beschrijft, over
Sandra’s opa en zelfs over de hond van de familie.
Het gaat ook over
de Rivierenbuurt in Amsterdam waar zij allen woonden en over het leven
van de mensen dat, ondanks de verschrikkingen van de oorlog, toch gewoon
doorging. Het trieste verhaal van de familie Frank die moet onderduiken
in het Achterhuis en de gebeurtenissen van de helpers en vrienden van
de familie die daarbuiten moeten overleven. Zoals Miep Gies het
verwoordde: ‘mijn verhaal is het verhaal van heel gewone mensen in een
buitengewoon verschrikkelijke tijd.’ Na de oorlog keert Otto Frank
alleen terug naar zijn oude buurt, de Rivierenbuurt.
De verhalen en scenes worden afgewisseld met liederen en instrumentale muziek.
Regie: Marianne van Vliet
Spel: Carien van Opstal
Zang: Elise Keep
Viool: Sandra Kox
Cello: Evelien Dubbeldam
Piano: Hendrik-Jan Bosma
'In 2009 werd mijn moeder door de Anne Frank stichting
benaderd met het verzoek of ze haar mochten interviewen. Zij was één van de
laatste nog in leven zijnde personen uit het dagboek van Anne Frank ( haar
geboorte wordt genoemd in het dagboek). Na dit interview werd mijn moeder met
ons, haar familie, uitgenodigd in het Anne Frankhuis. Het was voor mij bijzonder
om te zien hoe mijn moeder reageerde op de foto’s van Miep Gies. ‘’Hee dat is
tante Miep’’ riep ze steeds. In het gesprek kregen we ook de originele documenten
te zien waar de familie in vermeld stond. Dat waren bijv. de handgeschreven
vellen van het dagboek van Anne Frank, maar ook de agenda van Otto Frank waarin
hij zijn bezoeken en verjaardagen aan mijn opa en oma bijhield. Naar aanleiding
van dit bezoek, bezocht ik met mijn moeder, de toen honderdjarige Miep Gies in
Hoorn. Het was een ontroerend bezoek, bij binnenkomst noemde ze mijn moeder
Jopie, zoals ze mijn oma altijd noemde. Klein, broos maar nog helder van geest
haalden we herinneringen op aan de vriendschap met de familie. Kort daarna
stierf ze, nadat ze een leven lang onvermoeibaar en over de hele wereld, het
verhaal van Anne Frank en de onderduikers had verteld. ‘In de Schaduw van het
Achterhuis’ is een eerbetoon aan deze mensen, zodat het grote verhaal verder
verteld blijft worden maar ook de kleine verhalen zoals die van mijn opa en
oma. '
Sandra
Reserveren: info@huismidwoud.nl
Aanvang: 20:00 uur
Entree: € 25.00 | studenten en t/m 21 jaar: € 12.50
Carel Kraayenhof en Marietta Petkova — De Hand van de Beer
Twee meesters op hun instrument hebben elkaar gevonden in een uniek, autobiografisch getint programma. Vanuit bewondering voor elkaars kunstenaarschap en een onmiskenbare klik ontstond het idee voor een gezamenlijke tournee.
Met volksmuziek als onderliggend thema vertolken zij werken van o.m. Bach, Schubert, Albéniz en Argentijnse meesters als Piazzolla, Garçia en Soria.
De composities worden afgewisseld met persoonlijke verhalen, zoals die over beider fascinatie voor de legendarische pianist Svjatoslav Richter, wiens reuzenhand ooit het kinderhandje van Marietta omvatte en ter ere van wie Carel een poëtisch pianowerk schreef, dat hij later speciaal voor Marietta omdoopte in ‘Ruka na Metchka (‘De Hand van De Beer’). Een unieke topontmoeting tussen piano en bandoneon.
Zaterdag 29 april 20:00u Huis Midwoud
Kaarten €25,-/€12,50 studenten en t/m 21 jaar
Reserveren: info@yvoverschoor.nl
https://yvoverschoor.nl/huis_midwoud.html
https://www.carelkraayenhof.nl/
https://www.mariettapetkova.rocks/
Reserveren: info@huismidwoud.nl
Aanvang: 20:00 uur | Zaal open: 19:30 uur
Entree: € 25.00 | t/m 21 jaar en studenten: € 12.50
Celliste Beitske Verheij en pianist Bernd Brackman nemen je tijdens dit intieme concert mee terug naar andere tijden.
Robert Schumann – Stücke im Volkston
Johannes Brahms – Sonate in F, opus 99
Dmitri Sjostakovitsj – Sonate in d, opus 40
Arvo Pärt – Spiegel im Spiegel
Neem afstand van de ijdelheden van het dagelijks leven, word gegrepen door het ongrijpbare en geef u over aan innerlijke bespiegelingen. Celliste Beitske Verheij en pianist Bernd Brackman nemen u mee op een reis vol schoonheid, hartstocht en verstilling.
Beitske en Bernd begonnen hun samenwerking al in 1992, met een cd-opname van de werken voor cello en piano van Villa-Lobos. In de jaren daarna traden zij veelvuldig samen op en sinds 2017 is dit grootse duo opnieuw zeer actief. Hun repertoire is indrukwekkend, met de nadruk op Beethoven, de grote romantische sonates en Sovjetmuziek.
Kaarten €25,-/Studenten en t/m 21 jaar €12,50
Reserveren via mail aan: info@yvoverschoor.nl
Reserveren: info@huismidwoud.nl
Aanvang: 20:00 uur
Entree: € 25.00 | Studenten en t/m 21 jaar: € 12.50
Celliste Beitske Verheij en pianist Bernd Brackman nemen je tijdens dit intieme concert mee terug naar andere tijden.
Robert Schumann – Stücke im Volkston
Johannes Brahms – Sonate in F, opus 99
Dmitri Sjostakovitsj – Sonate in d, opus 40
Arvo Pärt – Spiegel im Spiegel
Neem afstand van de ijdelheden van het dagelijks leven, word gegrepen door het ongrijpbare en geef u over aan innerlijke bespiegelingen. Celliste Beitske Verheij en pianist Bernd Brackman nemen u mee op een reis vol schoonheid, hartstocht en verstilling.
Beitske en Bernd begonnen hun samenwerking al in 1992, met een cd-opname van de werken voor cello en piano van Villa-Lobos. In de jaren daarna traden zij veelvuldig samen op en sinds 2017 is dit grootse duo opnieuw zeer actief. Hun repertoire is indrukwekkend, met de nadruk op Beethoven, de grote romantische sonates en Sovjetmuziek.
Kaarten €25,-/Studenten en t/m 21 jaar €12,50
Reserveren via mail aan: info@yvoverschoor.nl
https://beitske-verheij.nl/duo/
Reserveren: info@huismidwoud.nl
Aanvang: 20:00 uur
Entree: € 140.00 | zie omschrijving: € 37.50
Onderzoek vanzelfsprekende manieren om naar de wereld te kijken en fris je wereldbeeld op. Leer je anders verhouden tot tijd en ruimte, de natuur waar je onderdeel van uitmaakt en de mensen met wie je de wereld deelt. We behandelen o.a. het werk van de Nigeriaanse filosoof Sophie Oluwole, de Zuid-Afrikaanse filosoof Mogobe Ramose over Ubuntu, de Argentijnse bevrijdingsfilosoof Enrique Dussel en gaan poëtisch filosoferen met Maria Zambrano.
Data en tijd: reeks van 4 dinsdagavonden:
11, 18, 25 april en 2 mei 2023, van 20.00 – 22.00 uur
Locatie: Huis Midwoud, Midwouder Dorpsstraat 17, Midwoud Google Maps
(vlakbij A7 en Medemblik)
Docent: Renate Schepen
Prijs: (inclusief koffie/thee):
€ 140 standaard
€ 75 leden Humanistisch Verbond
€ 60 bij minimum inkomen en studenten
€ 37,50 leden met een beperkt/minimum inkomen
Aanmelden:
Aanmelden gaat heel eenvoudig. Stuur een mail naar info@hvnoorderkwartier.nl, geef even aan wie je bent en met hoeveel deelnemers je wenst te komen, en tevens of je lid bent of anders. Wij sturen vervolgens een betaalverzoek en met de betaling is je inschrijving dan geregeld.
Corona informatie: Wij volgen de richtlijnen van het RIVM. Kijk hier voor meer informatie.
Docent: Renate Schepen
Renate Schepen is onafhankelijk filosoof. Haar onderzoek richt zich op
interculturele filosofie en dialoog. Ze geeft advies, lezingen en lessen
en schreef meerdere boeken. In augustus 2022 verscheen haar boek Kimmerle’s Intercultural Philosophy and Beyond. The ongoing Quest for Epistemic Justice.
Ze onderzoekt daarin hoe we recht kunnen doen aan verschillende bronnen
van kennis. Renate promoveerde aan de Universiteit van Wenen (with
honours) en studeerde daarvoor in Amsterdam, Accra en Montevideo.
Reserveren: info@huismidwoud.nl
Aanvang: 15:00 uur
Entree: € 15.00 | : € 7.50
De West-Friese bassist-zanger Daniel de Boer nam na zijn afstuderen aan de Berklee School of Music in Valencia zijn debuutalbum ‘Out of Shadows’ op, samen met muziekvrienden uit 16 verschillende landen. Het album is een mix van stijlen veelal gespeeld op traditionele instrumenten, die samenkomen in een uniek werelds geluid. Daniel heeft musici die hij in Valencia ontmoet heeft uitgenodigd voor deze tournee die begint in Nederland.
Kijk voor een voorproefje hier:
https://www.facebook.com/danieldeboermusic/videos/794778945598509
Reserveren: info@huismidwoud.nl
Aanvang: 16:00 uur
Entree: € 20.00 | t/m 21 jaar en studenten: € 10.00
Het verhaal van een lange en spannende zoektocht naar de geschiedenis van een vleugel; een aangrijpend verhaal dat verteld moet blijven worden.
Filmconcertverhaal door Yvo Verschoor met persoonlijke verhalen, verbonden door een vleugel en bijzondere plekken. Yvo vertelt over zijn haast obsessieve liefde voor Frau Blüthner en over de gevolgen daarvan: de toevallige vondst van nog een Blüthner, verweesd achtergebleven in een verlaten ziekenhuis. Een jarenlange zoektocht naar haar verleden leidt tot aangrijpende ontdekkingen. Zij was getuige van het afschuwelijke lot van vele duizenden patiënten en gehandicapten. Allemaal werden ze het slachtoffer van de geraffineerde moordmachine van het nazi regime. Hoe heeft dat kunnen gebeuren en waarom werd er na de oorlog decennia lang in de DDR niet over gesproken?
In deze voorstelling, die grotendeels gebaseerd is op 25 jaar onderzoek van Rosemarie Pumb (Berlin-Buch 1932) naar het lot van vergeten mensen, komen persoonlijke verhalen uit heden en verleden via de oude concertvleugel bij elkaar; onvoorstelbare verhalen over uitsluiting, 'raszuiverheid' en antisemitisme, over de gruwelen van het nazi-regime. Verhalen die verteld moeten blijven worden opdat het niet weer gebeurt. Aktion T4 verwijst naar afspraken die in de villa aan de Tiergartenstraße 4 in Berlijn zijn gemaakt over het zo efficiënt mogelijk uitmoorden van mensen met een handicap en/of erfelijke ziekte, en kostte tussen 1939 en 1945 het leven aan ruim 300.000 patiënten door heel nazi-Duitsland.
Verzwegen en Vergeten, getuigenissen van een concertvleugel.
Toegang €20,-/ tot 21 jaar en studenten €10,-
Reserveren: info@yvoverschoor.nl of bel /app 06 20 97 29 33
Reserveren: info@huismidwoud.nl