Yvo Verschoor Filmconcertpianist
Het maken van mijn programma's met oude filmfragmenten en films over
dat kleine eerste stukje van de filmgeschiedenis, de tijd van de
stomme film, is geweldig werk om te doen.
Na het kiezen van een thema volgt een vaak lange zoektocht naar
beelden die op de één of andere manier bij dat thema passen. Uit de
berg verzameld materiaal ontstaat dan langzaam een verhaal en
vervolgens een kop en een staart. Daarna volgt het moeilijkste
onderdeel, het schrappen van wat te veel is, van wat niet echt optelt.
Zo sneuvelen soms hele mooie fragmenten, omdat ze andere fragmenten
naar beneden trekken of toch teveel van hetzelfde zijn als een ander
fragment. Als er dan na vaak weken zoeken, monteren, knippen, plakken
en weer weggooien een geheel is ontstaan, leidt dat eigenlijk altijd
tot allerlei spannende muzikale uitstapjes en vervolgens vaak weer
omgooien van volgordes van films.
Dan is er een nieuwe voorstelling, die bij iedere uitvoering weer
anders is, daardoor groeit en altijd bij iedere uitvoering weer wordt
aangepast.
In mijn voorstellingen ga ik uit van een bepaald filmhistorisch of muzikaal thema en plaats dat in een context, waardoor een verhaal ontstaat van uiteenlopende fragmenten waarin het gekozen thema zoveel en zo divers mogelijk tot z'n recht komt.
De muziek tijdens mijn filmconcerten is altijd geïmproviseerd en
geïnspireerd op de filmbeelden, sfeer en beweging.
De kunst van improviseren bij beeld kwam tot bloei tussen 1895 en
1930, maar verdween vrijwel helemaal na de uitvinding van het
synchroon geluid. Met veel respect voor die geschiedenis, geef ik mijn
eigen muzikale interpretaties aan wat ik zie met mijn eigen mix van
muziekstijlen.
(Trailer Yvo Verschoor Filmconcerten, Verkadefabriek 2014)
(fragment Our Hospitality van Buster Keaton, Theaterbar Berlin 2008)
De mogelijkheid van geluidsregistratie en geluidsreproductie heeft
ongelofelijk veel veranderd in de manier waarop wij naar muziek
luisteren en muziek kennen.
Daarbij is het met alle huidige technologie nauwelijks nog voor te
stellen, dat je tot eind 19de eeuw muziek eigenlijk alleen maar 'live'
kon horen; wilde je een uitvoering van bepaalde muziek of een artiest
horen, dan moest je daar heen.
Een andere mogelijkheid was er niet, want opnamen bestonden niet.
Natuurlijk speel ik tijdens mijn voorstellingen veel zelf, maar daarnaast laat ik ook graag originele 78-toeren opnamen, authentieke muziekrollen en ander uniek (oud) geluidsmateriaal in mijn voorstellingen horen.