Concertagenda

A Wind Invisible Sweeps Us Through The World - CD release Tour

Zondag 21 april 2024

Rembrandt Trio - A Wind Invisible Sweeps Us Through The World - CD release Tour

Aanvang: 15:00 uur | Zaal open: 14:30 uur

Entree: € 25.00 | t/m 21 jaar en studenten: € 12.50

Het Rembrandt Trio geeft concerten over de hele wereld, vaak samen met lokale musici op bijzondere en historische instrumenten.
Zeker in de jazzmuziek is dat heel bijzonder.

Rembrandt Frerichs - piano
Tony Overwater - bas
Vinsent Planjer- Slagwerk en Percussie

CD Release Tour
De lange albumtitel ‘A Wind Invisible Sweeps Us Through the World’ is ontleend aan een gedicht van de dertiende-eeuwse Perzische dichter Rumi. Deze titel weerspiegelt de kosmopolitische instelling van het trio en is een verwijzing naar het universele karakter van muziek.
Het album bevat veertien vrij uiteenlopende composities. Pianist Rembrandt Frerichs schreef er twaalf en bassist Tony Overwater en slagwerker Vinsent Planjer ieder één. Het zijn alle stukken die veel weerklank vonden tijdens tournees in de meest uiteenlopende landen, zo staat beschreven in het booklet. Dat succes heeft, lezen wij verder, in belangrijke mate te maken met de sterke melodieën en de structuren die verankerd liggen in oude muzikale culturen, zoals renaissancemuziek, de barok van Bach of oosterse folklore. Zoals bekend delen de musici een brede muzikale interesse en een nieuwsgierige, avontuurlijke instelling. 

Experimenteel
De stukken hebben een experimenteel karakter; het trio lijkt wel een demonstratie van zijn kunnen te willen geven. Dat levert vaak  indrukwekkende resultaten op. Zoals het prachtige, op een Chinese melodie gebaseerde ‘Why Flower’ van Tony Overwater of het van Armeense invloeden doordrenkte ‘Fight Song’ van Frerichs met lyrische unisono piano- en baspartijen. Een ander hoogtepunt is ‘Goodbye If Only’ van Vinsent Planjer, een duo tussen piano en slagwerk met een ware eruptie aan percussieve klanken. Heel mooi ook is een solostuk van Overwater op zessnarige violone, gebaseerd op cellosuites van Bach.

Reserveren: info@huismidwoud.nl

Wat blijft is de muziek; een ‘vertelconcert’ rond het tragische verhaal van Menachem Asscher

Vrijdag 3 mei 2024

Imri Talgam & Lilian Kars - Wat blijft is de muziek; een ‘vertelconcert’ rond het tragische verhaal van Menachem Asscher

Aanvang: 20:00 uur | Zaal open: 19:30 uur

Entree: € 25.00 | Studenten en t/m 21 jaar: € 12.50

Werken van onder anderen Menachem Asscher, Ludwig van Beethoven, Johann Sebastian Bach en Leo Smit

Een tragisch verhaal vol hoop met muziek die lang verborgen is gebleven. Pianist Imri Talgam speelt nooit eerder gehoord werk van Menachem Asscher, een pianist en componist in die op die op 22-jarige leeftijd naar Duitsland werd gestuurd en nooit meer terug kwam. Lilian Kars vertelt aan de hand van fragmenten uit onder andere Danseres zonder benen van Menachems moeder Clara Asscher-Pinkhof het verhaal van Menachem dat verder tot leven komt met muziek van onder anderen Beethoven en Bach. Een ‘vertelconcert’ dat niemand onberoerd laat.

In juli 1942 kreeg de 22-jarige Menachem Asscher een ‘oproep’ voor een werkkamp in Duitsland. Hij ging vol goede moed en op 7 juli 1942 werd hij vrijwel direct na aankomst in Auschwitz vergast. Daar zou het verhaal zoals voor velen kunnen eindigen. Maar Menachem, zoon van schrijfster Clara Asscher Pinkhof en opperrabijn van Groningen Abraham Asscher, was een begenadigd pianist en een jonge componist. Hij studeerde aan het conservatorium van Amsterdam en dankzij zijn moeder kon een groot deel van zijn muziek gered worden. Deze werken bleven jaren bij de leden van de familie die de oorlog overleefden onder het stof liggen. Tot Lilian Kars, die samen met haar echtgenoot Paul Janssen werkt aan een boek over de Menachems oom Sallie Pinkhof en diens familie, met dank aan het speurwerk van de overgebleven familieleden in Israël de muziek boven water kreeg. Nu klinkt deze muziek voor het eerst in het openbaar, gespeeld door de Israëlische pianist Imri Talgam. Lilian Kars vertelt aan de hand van fragmenten uit onder andere de autobiografie Danseres zonder benen van Clara Asscher-Pinkhof over het leven en de ontwikkeling van Menachem terwijl het verhaal en de muziek verder reliëf krijgen door werken van Beethoven, Bach en Menachems tijdgenoot Leo Smit. In combinatie met foto’s van Menachem en zijn familie brengt het de verschrikkingen van een oorlog op enerverende wijze in kaart en maakt het en passant duidelijk hoezeer een schat aan culturele rijkdom en ontwikkeling bruut afgesneden kan worden. Een concert vol invoelbaar drama, meeslepende muziek en uiteindelijk vooral ook hoop.


Reserveren: info@huismidwoud.nl

Verzwegen en Vergeten, getuigenissen van een concertvleugel

Zaterdag 4 mei 2024

Yvo Verschoor - Verzwegen en Vergeten, getuigenissen van een concertvleugel

Aanvang: 21:00 uur | Zaal open: 20:30 uur

Entree: € 20.00 | t/m 21 jaar en studenten: € 10.00

Verzwegen en Vergeten, getuigenissen van een concertvleugel.

Helaas blijft deze voorstelling heel actueel

Yvo Verschoor vertelt in dit filmconcertverhaal over wat Frau Buch, de grootste concertvleugel van Huis Midwoud, in haar lange leven heeft meegemaakt op de plek waar ze van 1926 tot 2011 stond; een voormalig psychiatrisch ziekenhuis in Berlin-Buch, en over hoe ze hier in Midwoud terecht kwamen.

Frau Buch was getuige van Aktion T4, een uitgekiend programma van de nazi's om van 1939-1941 zoveel mogelijk patiënten zo goedkoop en efficiënt mogelijk uit de weg te ruimen. Uiteindelijk kostte dit het leven aan 300.000 mensen in nazi-Duitsland. Yvo zoomt samen met Frau Buch in op Werner, één van de vele slachtoffers, die op 15 jarige leeftijd vermoord werd, alleen omdat hij af en toe epileptische aanvallen had en niet zo goed kon leren.

Deze voorstelling onder regie van Maarten Mourik kwam tot stand mede dankzij het Mondriaan Fonds en ging tijdens corona in première na 10 jaar onderzoek door Yvo en meer dan 25 jaar onderzoek door Rosemarie Pumb (Berlin-Buch).

De voorstelling vraagt aandacht voor verzwegen verschrikkingen tijdens het naziregime in aanloop naar de Holocaust en zal regelmatig te zien blijven in Huis Midwoud, omdat uitsluiting, discriminatie en antisemitisme helaas nog altijd heel actueel zijn en opdat steeds meer mensen 'weten en niet vergeten'.

De reacties na de laatste voorstelling Verzwegen en Vergeten waren weer echt overweldigend!

Het gebeurt niet iedere dag dat mensen je na een voorstelling met tranen in hun ogen komen bedanken. Er waren mensen voor de tweede en zelfs derde keer, die anderen hadden meegenomen en weer helemaal geëmotioneerd en onder de indruk waren.
Dank jullie wel voor alle mooie complimenten!
Ik hoop dat jullie het door vertellen, want dit verhaal is het waard gehoord en gezien te worden.

Reserveren: info@huismidwoud.nl

Byron’s Manfred – a dramatic reading with incidental music by Robert and Clara Schumann, and Fanny Hensel-Mendelssohn

Zondag 19 mei 2024

Cecilia Bernardini, Octavie Dostaler-Lalonde, Artem Belogurov en Jedidiah Wentz - Byron’s Manfred – a dramatic reading with incidental music by Robert and Clara Schumann, and Fanny Hensel-Mendelssohn

Aanvang: 15:00 uur | Zaal open: 14:30 uur

Entree: € 25.00 | Student en t/m 21 jaar: € 12.50

Dit bijzondere concert komt tot stand i.s.m. Geelvinck Muziek Museum en andere kastelen en buitenplaatsen.
De voertaal is Engels.

Manfred, a dramatic reading is een historische voorstelling vol romantiek en drama, uitgevoerd zoals die rond 1850 ook uitgevoerd werd vol passie, schandalen, intriges en sensatie, perfect passend in de historische setting van Huis Midwoud, waar je deze  middag nog verder terugstapt in de tijd dan bij onze meeste concerten.

Een korte samenvatting van het verhaal:

Manfred is een Faustiaanse edelman die in de Bernese Alpen woont. Inwendig wordt hij gekweld door een mysterieuze schuld, dat van doen heeft met de dood van zijn geliefde, Astarte. Hij gebruikt zijn meesterschap in taal en betovering om zeven geesten op te roepen, van wie hij vergetelheid verlangt. De geesten kunnen echter geen voorbije gebeurtenissen beheersen, en zijn dus niet in staat aan Manfreds verzoek te voldoen. Zelfmoord is het enige dat nog voor hem openstaat... (bron: Boekmeter)

De musici:

Cecilia Bernardini
, violin
Octavie Dostaler-Lalonde, violoncello
Artem Belogurov, piano
Jedidiah Wentz, historical actor

Programma:

George Gordon, Lord Byron Manfred
(1788-1824) Overture
Act I
Act II
Act III


Published in 1817, Byron’s Manfred was both a scandal and an overnight sensation. In verses of sublime poetry inspired by Goethe’s Faust, Byron tells the story of a doomed magician defiantly challenging the authority of both God and the devil. With Manfred, he created the model for the romantic anti-hero, the so-called ‘Byronic hero’: a daemonic, brooding and wounded character who
causes physical and emotional suffering to everyone around him, while suffering even more greatly himself. Manfred’s magical powers arise from a terrible secret, from some guilty deed in his past,
some act too horrible to even be named, and from the irremediable torture his soul endures because of it. No mortal or immortal being can conquer Manfred, for none is as guilty – nor has suffered as
much – as he.
Throughout the 19th century, Manfred was performed in Britain and the United States of America as a one-man show. Using elaborate gestures and melodious declamation, a single actor read Byron’s
verses, using his voice to create and animate all of the different characters. The intermittent musical accompaniment sometimes interrupted and sometimes coincided with the declamation, creating
melodramatic moments of great intensity by uniting and contrasting music with text. Inspired by accounts of this lost performance tradition, the musicians of Postscript and historical actor Jedidiah
Wentz have created a new, intimate chamber version of Manfred. The incidental music is made up of pieces by Robert and Clara Schumann interpolated into a revised and shortened version of Byron’s original English text.
The score contains music from Robert Schumann’s Manfred: Dramatisches Gedicht in drei Abtheilungen arranged for piano trio, including the best-loved sections such as the
Overture, Erscheinung eines Zauberbildes, Zwichenactmusik, Die Alpenfee, and Ansprache an Astarte.
To these are added Robert Schumann’s Abendlied, the Fantasie in g minor by Fanny Hensel-Mendelssohn and Clara Schumann’s Romanzen op. 11 no. 2 and op. 22 no. 1, as well as the Scène
Fantastique op. 5 no. 4.

Our aim has been to highlight the most emotional scenes of the poem: the audience is invited to empathize with Manfred, to experience his torment at the death of his beloved Astarte, his scornful defiance of the authority of God and the devil, and his conviction that his sorrow, his sin and his guilt are his very essence because they give him his greatest power.
To this end, we do not send Manfred to heaven in a last-minute act of divine intervention, as Robert Schumann did in his musical setting.
Rather, following Byron’s original, we allow the listener to decide if Manfred has descended into eternal hell-fire, or if he has finally found the oblivion he seeks.

Reserveren: info@huismidwoud.nl

Maarten Ornstein, Alex Oele en Eric Hoeke

Zaterdag 25 mei 2024

Trio DASH! - Maarten Ornstein, Alex Oele en Eric Hoeke

Aanvang: 20:00 uur | Zaal open: 19:30 uur

Entree: € 25.00 | Studenten en t/m 21 jaar: € 12.50


Trio DASH! presenteert muziek van hun nieuwe album Radio Rotor; intieme muziek voor klarinet, basgitaar en drums. Het album werd in februari uitgebracht en is- samen met de bladmuziek- hier te beluisteren.

Een concert van DASH! is zo spannend de Olympische 100 meter sprint: Een opwindende, bijna fysieke ervaring. Altijd is het publiek onder de indruk hoe de band aanstekelijk speelplezier combineert met complex samenspel. DASH! creëert haar eigen muzikale universum met bedrieglijk eenvoudig materiaal, een universum waarin slechts de noten worden gespeeld die er echt toe doen, en waarin overbodige ruis geen plaats heeft. Zo wordt een concert van DASH! Een intense, bijna hypnotische avond waarin ongegeneerde swing wordt afgewisseld met met vulkanische uitbarstingen en fluisterende melodieën.

Meer info: https://maartenornstein.com/player/dash


Maarten Ornstein - klarinet, saxofoon

Alex Oele - basgitaar

Eric Hoeke - drums


https://www.youtube.com/playlist?list=PLXxOwMnyRA0CwUZ6Q2ncrNdKHZCps37_l


Reserveren: info@huismidwoud.nl

Filmconcert besloten voorstelling

Zondag 9 juni 2024

Yvo Verschoor - Filmconcert besloten voorstelling

Aanvang: 11:00 uur | Zaal open: 10:30 uur

Entree: € 0.00

Reserveren: info@huismidwoud.nl

Dutch Connection

Zondag 16 juni 2024

Rob van Bavel & Joris Teepe - Dutch Connection

Aanvang: 15:00 uur | Zaal open: 14:30 uur

Entree: € 25.00 | Studenten en t/m 21 jaar: € 12.50


 DUTCH CONNECTION

JORIS TEEPE (Double Bass) & ROB VAN BAVEL (Piano)

Rob and Joris know each other since the late 1980s and have played together in various situations over the years, mostly in the Netherlands. This duo started during the corona crisis in 2020, when Rob and Joris did live stream duo concerts.

JORIS TEEPE is an international working bassist from Amsterdam and has been living in New York since 1992. He has been (and still is) working with many legends and stars in jazz such as Benny Golson, Sonny Fortune and Billy Hart. His longest stint was with Rashied Ali (John Coltrane’s last drummer), with whom he recorded 4 CDs and toured the world for 9 years, between 2000 and 2009.

Pianist ROB VAN BAVEL won several awards, a.o. the second prize at the first “Thelonious Monk Jazzpiano Competition” (Washington D.C.), soloist awards in Germany/Belgium, the Wessel Ilcken award (Holland) and the Dutch Grammy (Edison). Rob has played regularly with Woody Shaw, Randy Brecker, Johnny Griffin, Gary Willis, among others.
Born January 16, 1965, the Netherlands

Pianist, educator, composer/arranger.Jazz (bebop – modern), fusion, classical
graduated in 1987 at the Rotterdam Conservatory with the highest possible mark (A with distinction).
Released more than 200 cd’s as a sideman and as leader: The Ghost, the King and I, Rob van Bavel Octet and Rob van Bavel Trio.
Toured all over Europe, Canada, USA, Japan, Vietnam, Indonesia, South Korea and Siberia; played regularly with Woody Shaw, Randy Brecker, Johnny Griffin, Gary Willis a.o. Several masterclasses in South Korea, Liechtenstein, Spain and Holland.

Rob geeft les op de conservatoria van Amsterdam  en Den Haag (Royal Conservatory)
Het programma bestaat uit eigen werk en eigen arrangementen van bestaande stukken zoals:

    A Summer’s day (Rob van Bavel)
    The Left Side (Joris Teepe)
    Nascimento (Barry Harris)
    In April (Rob van Bavel)
    Con Edison (Joris Teepe)
    I’m Old Fashioned (Jerome Kern/Johnny Mercer)
    Joriscope (Joris Teepe)
    Malcolm’s Minuet (Rob van Bavel)
    Workaholic (Joris Teepe)
    Remember the time (Rob van Bavel)
    Steepian Faith (Kenny Kirkland)
    Take the ‘A’ train (Duke Ellington)
    Little Felix (Joris Teepe)
    Star Eyes (Gene de Paul/Don Raye)
    Suspone (Mike Stern)
    Chemistry (Joris Teepe)

Reserveren: info@huismidwoud.nl

Lenny Kuhr zingt Lenny Kuhr

Zondag 15 september 2024

Lenny Kuhr - Lenny Kuhr zingt Lenny Kuhr

Aanvang: 15:00 uur | Zaal open: 14:30 uur

Entree: € 30.00 | studenten en t/m 21 jaar: € 15.00

Lenny zingt uit haar grote en levendige oeuvre. De kers op deze taart is het album dat eind januari 2022 op het label Excelsior is uitgebracht met als titel: Lenny Kuhr. Een album waarop ze uit haar comfort zone is getreden met verrassende resultaten. Met nieuw werk van haarzelf en met werk dat collega’s speciaal voor haar schreven. Onder andere Stef Bos, Spinvis, Elke Vierveijzer en Lenny’s dochter Daphna.

De chansonnière, die wereldberoemd werd met het lied De Troubadour, was slechts een van de vijf Nederlandse winnaars van het Eurovisie Songfestival ooit.

Zelf zegt Lenny over het theaterprogramma dat ze uit eerder werk en uit haar nieuwe album heeft gedestilleerd:

“Ik heb eens gezegd ‘een lied is een compacte energie van een ongrijpbaar gegeven,’ en nog altijd verbaast het mij dat het lied mij steeds weer weet te vinden. Misschien omdat ik zo’n dankbare ontvanger ben. Het is de mooiste en levendigste kunstvorm die ik ken. Het lied vertolkt gevoelens van het benoembare en onbenoembare op oneindig veel manieren. Het vertelt van jou en mij. Over onze existentie en dat wat zich daarin afspeelt.

Het is een feest om weer te kunnen spelen na een tijd van pas op de plaats, lockdowns en steeds veranderende maatregelen. Mijn kompanen Mischa Kool op bas en Reinier Voet op gitaar en ik hebben jullie gemist. 

Tijdens ons optreden communiceren we met jullie door middel van de liedjes. We kennen en herkennen elkaar; jij en ik. En we zijn weer samen. En dat vieren we op de plek waar wij samen zijn.”

Reserveren: info@huismidwoud.nl

Jazz in Huis Midwoud

Zaterdag 5 oktober 2024

Mirjam van Dam & Lex Jasper - Jazz in Huis Midwoud

Aanvang: 20:00 uur | Zaal open: 19:30 uur

Entree: € 25.00 | t/m 21 jaar en studenten: € 12.50

Mirjam van Dam en Lex Jasper - Nederlandstalige jazz

In maart 2023 ontmoetten Mirjam van Dam en Lex Jasper elkaar voor het eerst, en deden ze hun eerste optreden samen in Zuidlaren, met het Lex Jasper Kwartet bestaande uit Frans van Geest op bas, Gijs Dijkhuizen op drums en Vincent Koning op gitaar. Het was een groot succes!

Daarna sloegen ze de handen ineen en schreven in zo’n twee maanden tijd, bijna vijftig Nederlandstalige jazzliedjes; Lex de muziek en Mirjam de tekst.
In Februari 2024 namen ze een aantal stukken op en nu kunt u genieten van dit gloednieuwe, buitengewoon mooie en swingende repertoire!

Lex Jasper: https://nl.wikipedia.org/wiki/Lex_Jasper
Mirjam van Dam: https://www.mirjamvandam.nl/

Reserveren: info@huismidwoud.nl

 Franz Liszt: Années de Pèlerinage

Zaterdag 26 oktober 2024

Alexander Chater - Franz Liszt: Années de Pèlerinage

Aanvang: 20:00 uur | Zaal open: 19:30 uur

Entree: € 20.00 | studenten en t/m 21 jaar: € 10.00

Alexander Chater is van Zuid Afrikaanse afkomst en werd op jonge leeftijd geïntroduceerd aan klassieke muziek door zijn moeder en twee grootouders die alle drie uitvoerend musicus zijn. Zijn opa was naast pianist ook musicoloog en componist. Toen Alexander 4 jaar oud was kreeg hij zijn eerste piano en viool-lessen. Voordat hij begon aan zijn studie aan het conservatorium, had hij lessen van de gerenommeerde pianiste Julia Achkniazy.

In 2017 begon hij aan Codarts Rotterdam waar hij klassiek piano studeerde bij Stephane de May. Hij slaagde erin zijn bachelor af te maken in juni 2021. Tijdens zijn studie heeft hij masterclasses gevolgd van diverse pianisten zoals Frank Braley, Nino Gvetadze en Paolo Giacometti.

Hij heeft opgetreden als solist en kamermusicus in diverse locaties en gelegenheden zoals: De Doelen Rotterdam, Muziek in de Voorstraat, Midzomer festival Capelle en diverse kerken in Nederland. Ook heeft hij zijn eigen concert serie ontwikkeld; Fabrieklassiek. Naast optreden, geeft hij graag les en heeft een eigen lespraktijk opgebouwd.

Alexander speelt zeer diverse stijlen en is altijd benieuwd om nieuwe dingen uit te proberen. In Huis Midwoud zal hij twee instrumenten van de beroemde pianobouwer Julius Blüthner bespelen; de eerste is één van Julius' eerste instrumenten (nr 149), een 2,20 meter lange rechtsnarige vleugel die in opdracht werd gebouwd in 1855. De andere Blüthner komt uit 1897, is 2,30 meter lang en kruissnarig.

Reserveren: info@huismidwoud.nl